Bortskämd del 1

Djuren och gården kommer alltid i första hand, därefter kommer stickningen. Jag stickar varje dag, året runt. Om jag inte stickar är jag antagligen sjuk.

Jag köper oftast garn utan att ha något speciellt projekt i åtanke. Jag köper garn bara för att det är vackert eller mjukt eller i en ovanlig kvalité – så småningom får jag en egen idé eller hittar något mönster som passar. Om det är ett dyrt garn köper jag oftast bara en härva eller två, men även lite garn kan räcka till något mycket fint och användbart.

Många av mina vackraste och mest spännande garner har jag köpt av Anniken Allis i England. Anniken handfärgar garner i de mjukaste, läckraste kvaliteter och färger man kan tänka sej. Garnerna säljer hon sedan till ett mycket rimligt pris och med fantastisk personlig service i sin webb-butik YarnAddict. Där kan man också köpa hennes vackra mönster eller gå med i någon av garnklubbarna och få ett överraskningspaket med garn och mönster varannan månad (jag är med i spetsklubben). Att få ett garn som man inte själv valt kan vara spännande.  Tack vare Annikens spetsklubb har jag upptäckt att jag tycker mycket om (och klär i) en viss nyans av rosa.

När jag vill skämma  bort mej själv lite extra stickar jag gärna en liten scarf i ett YarnAddict-garn, och de med kashmir eller silke är mina speciella favoriter. Mitt senaste projekt är Annikens Miuy-scarf i garnet Luscious Lace. Har bara några varv kvar nu, sedan är den klar!

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Garn, Livet på landet, Stickning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

