Lyxig kofta till fyndpris

I vintras fyndade jag Rowan Bamboo Tape i många olika färger. När garnet kom för några år sedan blev jag mycket förtjust i det, men avskräcktes av att det var relativt dyrt. Jag stickade dock en tröja i färgen Wode som jag fick tag på till extrapris (två olika färgbad, men sånt går ju att lösa med lite trixande). Den blev jättesnygg, och är en av de skönaste sommartröjor jag någonsin haft! Plagg i bambu får ett vackert fall med en silkig och lite lyxig känsla, och de känns svala när man bär dom. Garnet är dessutom skönt att sticka med, men det är viktigt att man inte stickar för löst, för då töjer plagget sig och blir” hängigt”. Jag stickar ganska hårt, men min tröja blev ändå i lösaste laget. Man kan mycket väl sticka detta garn på betydligt tunnare stickor än 5 som är det rekommenderade.

När Kemps (en engelsk postorderfirma) sålde ut ett stort lager av Bamboo Tape kunde jag inte motstå tillfället, och jag beställde flera olika färger (grönt, bärnsten, svart, purpur, åskblått, isblått…).  Jag är snart klar med den sista ärmen på Cable trim raglan cardigan från mönstertidningen Rowan Studio 11 som utkom 2008.  Färgen kallas Earth, en brun ton som drar mycket åt ljung. Både färgen och modellen gör ett mycket elegant intryck. Ingen kan ana att garnet kostat mindre än 150 kronor…  Jag tror att jag ska unna mej en riktigt läcker knapp till koftan, kosta vad det kosta vill!

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Garn, Stickning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lyxig kofta till fyndpris

  1. Ping: Den perfekta knappen! | Annes Hus

Kommentera

