Rackans rökiga bönor…

Eat the Heat, Jonas Borsén

Eat the Heat av Jonas Borsén är en av mina favoritkokböcker. Om en bok går att köpa, publicerar jag inga recept ifrån den, den kostar dessutom bara 79 kronor på Adlibris.

Jag skulle ha gjort en majs-chipotle-salsa¹ ur boken, majsen var slut i skafferiet så det blev samma recept men med borlotti-bönor i stället. När det blev färdigt gav jag upp ett gapflabb i köket. Jag hade åstadkommit ett slags bruna bönor, fast det var ett par rackans rökiga bönor.

Äpple-Potatis Chutney

Någon har sagt om Lousiana-köket att det ser ut som skit och smakar som himmelriket. Det stämde i detta fallet ovanligt väl. Om du följer receptet i boken så nöj dig med en matsked chipotle om du inte har en tunga av läder.

Sedan blev det äpple-potatis-chutney (se bilden), även den från samma bok. Det blev en matig chutney med en viss hetta.

Det är så här jag gillar att laga mat, bra lokalt odlade råvaror och moderniserade recept från folkköken som går att laga hemma i sitt eget kök.

1 Chipotlepulver hittar jag på Ris & Curry i Lund. Makalös god rökig chili, medelstark.
Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Inläggningar, Kokböcker, Livet på landet, Recept och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

