Nu går vi mot mörkare tider!

EldkorgNej, jag är ingen pessimist – snarare tvärtom! Idag är det sommarsolstånd och därmed blir dagarna kortare igen. Eftersom jag älskar hösten och vintern känns det helt OK för mej att vi går mot mörkare tider. Samtidigt njuter jag fullt ut av sommaren!

De senaste åren har vi försökt göra lite fest av vintersolståndet. Vi tänder ljus, och lyktor i trädgården och gör en brasa i eldkorgen. I kväll firade vi sommarsolståndet med en god kvällsmat och fin gammal blues i CD-spelaren. Dark Was the Night med Blind Willie Johnson kan väl vara en bra påminnelse om den tid som kommer? Sedan gick vi en promenad med hundarna och såg den ena rådjurshinden och hennes kid på lilla ängen. Det var fint!

Vintersolstånd 2009Jag tror att min förkärlek för de kallare årstiderna till viss del beror på att jag tycker så mycket om ull och stickning. Sommaren är den årstid då jag stickar minst. Antagligen beror det på att vi är utomhus från morgon till kväll, och det blir inte så mycket tid över till annat. Så här års kan jag därför längta efter några dagar med riktigt ”inomhus-väder” (min mammas beteckning på väder som inte ens hundarna vill vara ute i).

Bilderna i detta inlägg tog jag när vi firade vintersolståndet 2009. Jens islandströja i LOPI-garn stickade jag för fyra år sedan. Han har den ALLTID, utom de allra varmaste sommarveckorna.

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Blues, Livet på landet, Stickning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Nu går vi mot mörkare tider!

  1. sigridstankar skriver:

    Håller med, längtar alltid till hösten förutom på just hösten..

Kommentera

