Baktus och Johanna Maria

Jag tycker verkligen om mina Baktus-halsdukar i Noro Kureyon sockgarn. De är så lätta att sticka, men resultatet blir häftigt! Mina är stickade av ett nystan vardera som jag delat upp på två mindre nystan, men man kan också köpa sej två nystan av olika färger (och då räcker garnet till två halsdukar – den ena kan man alltid ge bort till någon man tycker om). Den nedre  halsduken på bilden är stickad i  färg 184, den övre i 92.

Sådana här halsdukar kan man ha många av! Jag har några till på G inför nästa vinter. Det är den perfekta pendlarstickningen, det enda som krävs är lite belysning och att man är någorlunda vaken.

När jag nu ändå skriver om halsdukar kan jag berätta att jag ibland får frågan ”Hur många schalar och halsdukar kan en kvinna egentligen ha?”. Svaret är enkelt; Hur många som helst!  Ju lyxigare desto bättre! Jag har inte alltid råd att sticka en hel tröja i ett riktigt fint garn, men en härva eller två räcker kanske till en halsduk.

Den syrénlila schalen med spetsmönster är stickad i Supersoft från det anrika skotska spinneriet JC Rennie. Modellen kallas Johanna Maria och det är en klassisk sjalmodell från Färöarna. En liknande hittar modell hittar man i Susanne Pagoldhs bok Stickat från Norden. Det är en ganska stor schal som man kan knyta i omlott, alltså en riktig gammaldags hjärtevärmare. Jag tycker att en sådan urklassisk modell kan bli extra fin i ett färgstarkt garn. Jag har en ljust limegrön också, och ska snart sticka en i blåbärsblått.

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Garn, Stickning. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Baktus och Johanna Maria

  1. YarnAddict skriver:

    Kjempeflott Baktus og sjal.

  2. Ping: Noro-garn till nya Baktus | Annes Hus

  3. Ping: För sjuk för att sticka? | Annes Hus

Kommentera

