Glädje och bedrövelse

Solnedgång under bokarna

Någonstans där på andra sidan staketet ute i skogen tror vi att vår lilla Isa håller till.

Vår lilla Isa är fortfarande försvunnen. Däremot har Tottafaren varit på besök igen och lekt med Moses, och Den Svarte som Inga brukar mata kom förbi. Rena kattcentralen på eftermiddagen.

Idag hade jag möjlighet att arbeta hemma och kunna äta lunch med Tage och Tekla i solen. När jag satt på ett kontor för ett halvår sedan var det precis den scenen jag drömde om. När ögonblicket väl kommer gäller det att stanna upp och säga; Nu händer det, precis det där jag drömde om. Jag åt Annas underbara granola, drack en kopp Love Coffee (Kenya) och bara njöt.

När jag skulle gå ut och fortsätta renovera fönster stod en av hindarna vid vedhögen utanför stallet, skuttade iväg några meter och stannade och tittade på mig. Rådjuren är nu så tama att Tottafaren är vild i jämförelse.

Igår fick jag mig en tankeställare om hur vackert Österlen är på sommaren. Jag hade ärenden lite överallt och körde från Tomelilla via Spjutstorp, Onslunda, Sankt Olof, Raskarum, Mellby, Kivik, Brösarp, Bertilstorp, Christinehof, Lövestad och Sjöbo.

Att fara på de här små vägarna genom backlandskapen, genom bokskogar och alléer fick mig att inse vilket fantastiskt liv vi lever. Skönheten hos allén vid Christinehof är obeskrivbar. Och det är det märkliga med livet, en stor bedrövelse över en bortsprungen flockmedlem kan rymmas samtidigt med andra upplevelser av magi och skönhet.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Österlens bästa, Livet på landet och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

