Kärlekens Körsbär i rödvinssås

KörsbärMidsommarafton 1983 när Anna och jag var nyförälskade för första gången ville jag laga en riktig god midsommarmiddag till henne som vi åt på den stora balkongen på Studentskegården i Lund. Till efterrätt gjorde jag denna enkla och geniala körsbärskompott.

400 g färska mogna körsbär
2 dl rödvin
1 dl rörsocker
1 liten kanelstång eller en halv stor

  1. Koka ihop socker, rödvin och kanel
  2. Lägg i de sköljda körsbären och låt dem sjuda med ett par minuter
  3. Servera ljumma med vispad grädde eller vaniljglass
Originalreceptet kommer från Primeurs kokbok, receptet är högst troligt gjort av Erwin Lauterbach. Om du druckit den hemska brygden Kirsebærsvin på tonårsresor till Köpenhamn kommer du att le roat, den här rätten är en hyllning till denna danska klassiker, fast i en gourmetvariant.
 
 
Eftersom jag är allergisk mot färska stenfrukter låter jag körsbären sjuda med i såsen istället för att bara hälla dem över som i originalreceptet. Jag har också minskat mängden socker och bytt ut mot rörsocker.
Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Efterrätter, Recept och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Kärlekens Körsbär i rödvinssås

  1. Ulrica skriver:

    Det kanske kan vara roligt att veta att jag ikväll bjöd Studentskegårdens styrelse på just denna dessert efter kvällens styrelsemöte i trädgården. Vi njöt verkligen! Jag fann receptet av en slump när jag googlade på ”Studentskegården” och tyckte att det var roligt med den oväntade kopplingen! Tack så mycket 🙂 Vänliga hälsningar från edilen Ulrica Oscarsson

Kommentera

