Överraskningsutflykt på födelsedagen

Idag fyller jag år, och för den som undrar så kan jag berätta att jag fyller precis lagom mycket.

Ni kanske undrar vad en isyxa har med min fördelsedag att göra?

Jag har fått två böcker som jag längtar efter att läsa: Just Kids av Patti Smith och The Conquest of Everest av sir John Hunt. Ni som känner mej väl vet att jag är otroligt fascinerad av bergsbestigning, och Hunts expedition till Everest 1953 är ett av mina specialintressen.  Ärligt talat är jag riktigt nördig på det området… Sir Edmund Percival Hillary är en av mina stora förebilder i livet. Han gnällde inte i onödan, och det gillar jag. Dessutom gjorde han något bra av sin berömmelse. Han byggde skolor och sjukhus i Nepal och på senare år rasade han mot våra dagars alpinister som ibland har övergett nödställda på berget för att själv nå toppen.

Om en liten stund är det dags att åka på en hemlig utflykt. Jag vet inte vad Jens har planerat men jag har naturligtvis försökt gissa. Jag har två bra gissningar: Dag Hammarskölds Backåkra där Tenzing’s isyxa från 1953 finns? Eller ska vi åka till en alpackafarm?

Jens gör sitt bästa för att hålla ett pokeransikte, så vi får väl se.

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Livet på landet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

