Födelsedagsutflykten gick till…

…Backåkra, och Tenzings isyxa! Det låter nog fånigt men det var en stor upplevelse för mej att få se den! Stålet i yxhuvudet är blankslitet av alla hugg mot is och hårdpackad snö, och träskaftet är nött. Häftigt att veta att Tenzing använde den i Isfallet, på Lhotseväggen, Hillary Steps och andra avsnitt av Everest som har en magisk klang för mej!

1953 års expedition hade en kameraman med sej: Tom Stobart. Om någon känner för att vara lika nördig som jag är så är det bara att titta på filmen The Conquest of Everest som finns på YouTube. Den är lite raspig och skakig ibland, men det får man ha överseende med. Tekniken var sämre på den tiden, och omständigheterna var säkert en utmaning även för en skicklig filmare som Stobart.

Jag passade på att sticka några varv på min Tabitha-tröja när jag satt i det fina vädret i denna vackra miljö. Lärkorna svirrade, backtimjan och nejlika doftade och det fläktade från havet. Så borde alla ha det på sin födelsedag minst en gång i livet!

Om man vill uppleva backlandskapet vid Skånes sydkust är Backåkra en av de allra bästa platserna. Det är inte nedlusat med turister, man kan alltid hitta en lugn plats att slappa och fika på och det finns många fina stigar att följa.

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Österlens bästa, Stickning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

