En värld utan oss?

Jonas på Maskinstationen ska komma och slå gräset på ängarna i morgon om det blir torrare väder. För att förbereda detta röjde jag undan en del ris som var i vägen. Ögonen föll då på vår paddock som just nu står oanvänd.

Den hade börjat likna en begynnande björkdunge med inslag av andra trädslag och en mängd olika örter. Bäst som jag gick där och drog björksly kom jag att tänka på Alan Weissmans mycket intressanta bok; Vad händer med världen utan oss? Tänk dig att alla människor på jorden plötsligt försvinner.

Anledningen till att jag börjar tänka på denna bok var att jag förutom björk, al och gran, vilka alla växer i närheten, även hittade tallskott. Tallar finns närmast på 700 meters avstånd. Detta fick mig i sin tur att titta på alla andra växter som flyttat in och så började jag fundera på vad som skulle hända om vi människor hade försvunnit och hur paddocken då skulle se ut.

I och för sig vet jag redan svaret, det är bara att titta ut från köksfönstret på den Gerhard Nordström-målning som omger oss vilken är resultatet av att ingen egentligen brukat gården sedan 1970-talet.

Alan Weissman tar i sin bok upp vad som skulle hända med städer, landsbygd, industriområden och haven om människorna försvann. Stad och landsbygd skulle snart erövras av skogen, tyngre kemisk industri skulle kunna ställa till det i ett par hundra år. Mest deprimerande är att läsa om haven där en gigantisk mängd plast i princip aldrig skulle försvinna, bara bli mindre och mindre partiklar som ställer till med olika typer av problem för olika djur i havet.

Alan Weissmans bok är en bok om miljöförstöringen med ett mycket fantasieggande grepp som jag varmt rekommenderar att läsa. Vem har inte någon gång fantiserat om att vara den sista människan som är kvar på jordklotet?

Var det jag, så skulle jag göra exakt vad jag ändå gör en regnig söndagseftermiddag, nämligen att hålla vår glänta i skogen öppen tills mina dagar var över.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Böcker, Livet på landet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

