Tid för förändring

Under de senaste åren har jag har haft en trygg tillvaro som lunkat på i jämn takt, men under våren och sommaren har jag börjat fundera på att pröva något annat. Jag är absolut ingen rastlös person men jag tycker om att vandra på nya stigar ibland och testa min egen förmåga att tänka om och lära nytt. Fattade ett beslut under semestern, och nu återstår det bara att se om allt går i lås.

Min Mountain View-kofta i Araucania Ranco är nu mer än halvfärdig. Trots att det är ett tunt garn, och mestadels slätstickning, är det ett roligt projekt som går rätt snabbt framåt. Både modellen och garnet rekommenderas! Jag tycker överlag mycket om Araucanias garner. De är lite ”lömska” eftersom de är handfärgade och två härvor i samma parti kan därför vara ganska olika. Men färgerna är vackra och kvaliteterna är alltid sköna att sticka i. Som den hamstrare jag är har jag ett lager med olika färger av Nature Wool, Ranco, Itata och det merceriserade bomullsgarnet Lonco. Allt är naturligtvis inhandlat till fyndpris (jag är ju en snål hamstrare ;-))

Både Jens och jag behöver några riktigt varma och slitstarka tröjor eller koftor till vintern. Vi är mycket utomhus och jobbar så det får inte vara några ömtåliga plagg. Jag blev jätteglad när jag hittade garn som är tvinnat av det vävgarn som används till Harris tweed. Bilden gör verkligen inte färgerna rättvisa. Det blå, som ska bli en tröja till Jens, är tvinnat av två olika blå trådar och en som är nästan svart. Det ljusare garnet är till mej och det är mycket ”tweedigt” med underbara skiftningar i grönt/blått m fl färger. De här garnerna är inget man vill ha in på bara skinnet, men för rejäla och vackra utomhusplagg är det perfekt.

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Garn, Stickning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

