Gulbetssallad med feta och purpurbasilika

Den här rätten önskar jag att jag hade ett riktigt bra foto på, den är en fest både för ögat och för gommen. De är märkligt att en färgkombination som ser hemsk ut på dansbandskostymer blir ett vackert stilleben när det är naturens egna färger.

Gulbetor
Rödlök, helst färsk
Vitvinsvinäger kryddad med purpurbasilika, alternativt klipper du i basilika, purpur eller vanlig grön
En mycket god olivolja
Fetaost
Purpurbasilika

Somrar när jag har lite framförhållning brukar jag krydda en god, vit, helst ekologisk vinäger med purpurbasilika. Den blir mycket vacker och mycket god.

Gulbetor (och polkagrisbetor) tillagar man som rödbetor. Ta bort blast och skrubba dem rena. Beroende på storlek kokar man dem mjuka i upp till 40 minuter. Spola i kallt vatten och gnugga av skalen, skär i bitar.

Under tiden har du förberett en vacker skål med fint skuren, färsk rödlök. Dressingen gör du på 1 del basilikavinäger och 2 delar av en mycket god olivolja. Jag använder min sicilianska favorit. Vänd ned de skurna gulbetorna, salta med flingsalt, peppra, lägg den tärnade fetaosten över, garnera gärna med purpurbasilika.

Det här är en obeskrivligt god rätt.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Recept, Sallad. Bokmärk permalänken.

Kommentera

