Vatten

Dagens tema är vatten.

I morse gick vi i dimma som torkades upp av solen genom skogen. När vi kom till kalhygget där vi ofta träffar rådjuren var det fullt av vita trådar överallt. Det var hundratals spindelvävar som dimman hade gjort synliga genom att vattendroppar fastnat i den fina väven. Utan vattnet hade vi inte lagt märke till dem. På kalhygget trivs insekter. Finns det insekter kommer spindlarna, bygger sina nät och jagar insekterna.

Igår slutade vatten att komma ur kranen. En tryckgivare hade gett upp. Plötsligt inser man hur sårbar man är. Borran går ned 60 meter i marken, därifrån pumpas ett underbart gott vatten upp.

Fungerar inte pumpsystemet finns det inte en chans att få upp något vatten därifrån. Förutom att det är svårt att laga mat och dricka sig otörstig för oss, hundarna och katterna går det inte att gå på toa eller diska.

Största vattendunken hade en brun hinna inuti. I den kunde vi frakta diskvatten, dricksvatten fick vi hämta i PET-flaskor.

Nu har jag en hel del erfarenhet av att leva på lite vatten. 1997 körde jag runt i fem månader i Australiens Outback. I öknen var man tvungen att klara sig på 5 liter vatten om dagen. Det blev inte mycket duschat och jag diskade ibland i pastavattnet. Det är då man måste vara kreativ.

Med hjälp av vår favoritelektriker Nenne fick vi tryckgivaren utbytt idag. Jag och Nenne fick sedan leka rörmokare, tömma hydroforen på vatten (bra, eftersom en del brunt äckel-päckel på botten tömdes) och skruva åt alla packningar och infästningar. Vi hade i alla fall kul under tiden.

Nu på kvällen är det något av ett ödets ironi att regnet öser ned. Som vanligt är en katt försvunnen, idag är det Isa, jag förmodar att hon skular under en gran i skogen.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Livet på landet. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vatten

  1. Garnhumlan skriver:

    Hej och tack för din kommentar om min kofta. Jag blir nöjd med garnet jag valt , men den skulle nog bli fin i t ex Heavens Hand eller Nature Wool. Lycka till!

Kommentera

