Smita Chandra: From Bengal to Punjab

Smita Chandra: From Bengal to Punjabstjärnastjärnastjärnastjärna

Vill man lära sig laga indiskt från grunden är den här boken en bra start. Smita Chandra är en kanadensisk journalist som skriver enkla, pedagogiska recept.

Underrubriken ”de indiska köken” är en sanning med modifikation, vilket redan huvudtiteln antyder. Bengalen ligger i Bangladesh och Punjab i Pakistan. Det är alltså de regionala köken på den norra delen av den indiska subkontinenten som är inspirationen, de sydindiska köken är sparsamt representerade.

Oavsett detta, den här kokboken är ”the real thing”, det är mat som den lagas hemma hos folk i Indien. När jag lärde mig laga indiskt (det tog mig ett år att lära mig grunderna) så var det denna kokbok som var min inspiration.

Det finns gott om vegetariska recept. För övrigt får vegetarianer använda sin fantasi och byta ut ingredienserna i kötträtter.

Jag rekommenderar den varmt till alla som vill börja lära sig laga indiskt.


Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Böcker, Kokböcker. Bokmärk permalänken.

Kommentera

