Hur djur tänker

Tekla och Moses

De flesta djurägare har säkert minst en gång funderat på vad som rör sig i skallen på deras djur.

Tekla är den bästa vän med katterna utomhus. Däremot accepterar hon inte när Katt Muffin hoppar in genom köksfönstret för att parkera sig på matbordet. Det är ett mycket ohyfsat sätt enligt Tekla. Katter ska vara utomhus, de ska inte vara inne och framför allt ska de inte komma inhoppande genom köksfönstret.

För att stoppa detta ofog rusar Tekla ut vilt skällande genom dörren, förbi husknuten i full karriär för att stoppa detta ständigt pågående strömhopp av katter. Att hon aldrig hittar några tröttar inte ut henne. Någon gång måste hon ju hitta dem. Att det bara är en, och att Katt Muffin redan är inne kopplar hon inte.

Tage som fortfarande tränar på att inte jaga katter utomhus tar det däremot med fattning med en katt inomhus.

Muffin har ett underligt resonemang när det gäller möss. Möss jagar man utomhus. Häromdagen lyfte jag på skärbrädan som jag lagt över Annas goda äppelpaj. Två pigga små musögon stirrade på mig och hela pajformen var full av musskit. Rask marsch ut i stallet för att kalla på gårdspolisen Katt Muffin som blev positivt överraskad över att bli inburen i köket förbi en protesterande Tekla.

Men jaga möss? Icke när det finns kattmat i en skål och en skön korgstol att ligga och jäsa i. Beklagligtvis har musfällorna och manicken som ska pipa bort möss med en överton kommit fram.

Djur har sin egen logik, vi framstår väl ungefär lika obegripliga för dem.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Djur, Hundar, Katter och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Hur djur tänker

  1. LisaFW skriver:

    Jag hittade ingen mejladress så jag skriver här lite gömt efter som jag tycker att MP, fått tillräckligt med däng. Innan jag bloggade om MP, mejlade jag och kommenterade på bloggen. Först en vänlig diskret kommentar som hintade om att materialet nog var lånat. Den togs bort omedelbart. Sen skrev jag en till syrligare kommentar som också raderades utan kommentarer. SEN bloggade jag om det.

Kommentera

