Älgarnas trädgård

Ljuset i skogen var fantastiskt vackert på vår morgonpromenad. Tage ville gå ned till Sissas äng och hälsa på hästarna. Tekla ville gå hem och äta frukost och jag var lite otålig, så det blev Tekla som fick bestämma. Som kompensation gick vi över ängarna där det alltid finns mycket att lukta på.

Mellan paddocken och ängen Poängen ligger ett alträsk, just nu utmärkts det av en massa döda askar och nässlor samt en vacker gammal ek. Det har inget namn, jag har funderat på att kalla det Grodträsket efter den vanligaste typen av djur. Jag kastade en blick in mot de döda askarna som så småningom måste sågas ned och fick syn på en älg.

Det var inte vår vän Ulrike utan en stor älgtjur. Jag tog med mig Tage och Tekla över Stora Ängen och gick ut på vägen. När vi passerar ängen Poängen brakar älgtjuren ut och travar majestätiskt iväg bort mot vår allé och försvinner iväg söderut.

Tekla i morgonsolenTekla blev mycket upprörd över detta skamlösa trampande på våra ängar och ville rusa fram och skälla ut den. Hon håller älgar i herrans tukt och förmaning.

Midsommarafton 2009 hörde jag ett förskräckligt skällande utifrån trädgården. Dröm om min förvåning när jag kommer ut och ser Ulrike vår halvtama älgko stå och hänga över staketet. 2 meter framför henne står Tekla, skitförbannad och råskäller. Tage intog vist reservtruppernas plats nära dörren. Efter ett visst viftande och hojtande från mig och Anna vände Ulrike och travade förnärmat bort.

En gång i våras kom vi ut på kvällen. Jag skulle ringa på en bilannons, vi har så dålig mobiltäckning att man får gå ut när man ska ringa. När jag höjer blicken står Ulrike 15 meter ifrån mig och glor. I samma ögonblick svarade bonden med bilen.

– Öh, jag har en älg 15 meter ifrån mig, jag måste ta in mina hundar, jag ringer lite senare. Klick.

In med Tage och Tekla. Bonden förstod, de hade älgar i Halland också.

Det finns nackdelar med att bo på landet och det finns fördelar. Närheten till djur och natur är något jag aldrig tröttnar på och som ger oss ständigt nya upplevelser.

Älgarnas Trädgård var ett progg-folk-jam-band runt 1970. Sök på YouTube.
Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Hundar, Livet på landet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

