Jens vill inte bli inblandad…

Jens säger att han inte vill bli inblandad i något som har med stickning att göra. Då kontrar jag genast: ”Tycker du inte om din jak-tröja?”

Skämt åsido, jag stickar en hel del till min man, och han är nog den mest tacksamme mottagare av handstickat som man kan tänka sej. Det är ingen överdrift att säga att han sliter ut sina tröjor, mössor, vantar och halsdukar. Jaktröjan till exempel – den är snart ett minne blott. Vilken tur att jag köpte massor av garn så att jag kan sticka nya jaktröjan när de gamla blir utslitna 😉

När jag hittade boken Knits Men Want: The 10 Rules Every Woman Should Know Before Knitting for a Man~ Plus the Only 10 Patterns She’ll Ever Need tyckte jag att den såg rätt vettig ut. Och det är alltid svårt att hitta mönster på snygga tröjor utan lull-lull till män så jag beställde den utan att egentligen veta något om innehållet.

Boken blev en glad överraskning! Det finns flera plagg som jag vill göra och för alla modellerna finns det beskrivningar till flera olika garntjocklekar. Det enda jag retar mej på är författarens stereotypa syn på män och på kvinnor. Man får bortse från ”mellansnacket” och koncentrera sej på stickbeskrivningarna!

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Stickböcker, Stickning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jens vill inte bli inblandad…

  1. Socktrollet skriver:

    Tröjan på omslaget var ju fin iaf.
    Annars är många mönster för mansplagg kvar i 80-talet, på ett inte särskilt ny-coolt sätt, oavsett om man vill sticka eller sy.
    Nu är jag lite feg på stora projekt som tröjor ändå, utan håller mig gärna till sockar. 🙂

    • Anna skriver:

      Håller med dej fullt ut! Tröjorna i just den här boken är ovanligt snygga och jag blev glatt överraskad av den. Innehåller riktiga basmodeller som kan varieras i det oändliga. Jag tänker göra minst två av dom.

Kommentera

