Vad befriar människan?

För en massa år sedan (när jag läste litteraturvetenskap och försökte lära mej stava till intellektuell) brukade jag lyssna på en låt med en rätt klok  text:

Vad befriar människan? Nej, inte är det tingen. Prylar är ett satans bann när man  vill lyfta vingen.

Just nu försöker vi rensa lite bland alla våra ägodelar. Hur många temuggar, kaffekoppar och tallrikar behöver vi egentligen? Vilka böcker ska man hålla fast vid? Är det någon idé att spara gamla vinylskivor år efter år? Kommer stickbeskrivningarna från 80-talet någonsin att kännas inspirerande igen? Och det där lila syntetgarnet som jag köpte i Rom 8 mars 1980 – är det verkligen något att spara på? Kommer jag någonsin att bli sugen på att läsa om tretton kompletta årgångar av Allt om trädgård och Trädgårdsamatören?

Jag går igenom låda efter låda, skåp efter skåp, sorterar, kastar och lägger ner i lådor som ska gå till loppmarknader för välgörande ändamål. En del får vara kvar men hitintills har mer än 50% av prylarna hamnat antingen bland det som ska till tippen eller det som ska lämnas in till loppis.

Jag har till och med kastat garn. Fattar ni? Det svider. Men det ska bli skönt att få lite mer plats här hemma.

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Livet på landet. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vad befriar människan?

  1. matpolisen skriver:

    Tingen tynger. Det är bra för själen att göra sig av med större delen av de saker vi samlat på oss. Man klarar sig väl utan ganska mycket.

  2. Anna skriver:

    Idag ska jag fortsätta med utrensningen, så din kommentar känns uppmuntrande. Jag strävar efter att ha få saker, och bara sådant som jag tycker mycket om. Min stora samling av garn är dock ett bekymmer. Garn väger inte så mycket, men tar stor plats.

    För ett tag sedan sorterade vi ut allt vardagsporslin och alla vardagsglas, och lämnade in till loppis. Numera använder vi våra finaste saker till vardags. Eftersom vi tycker om mat och njuter av måltiderna oavsett veckodag var det ett bra beslut – och det blev mer plats i köksskåpen!

Kommentera

