Ta makten över din tid med Pomodoro-tekniken

Av en slump ramlade jag över en länk till Francesco Cirillos pomodoroteknik som är en metod för att arbeta effektivare.

När Francesco Cirillo var student hade han svårt att fokusera och att få allt studerande gjort inför tentorna. Han började experimentera och använde sig av sin äggklocka som var utformad som en tomat, därav namnet på metoden.

Metoden är mycket enkel. Man planerar sin dag i delaktiviteter som tar 25 minuter, dessa kallas en pomodoro. Man arbetar fokuserat utan att låta sig avbrytas i 25 minuter, tar därefter paus i 3-4 minuter och tänker på något annat och fortsätter sedan med nästa pomodoro.

Efter 4 pomodoros tar man en längre paus för fika eller lunch.

Francesco Cirillo skiljer mellan interna avbrott och externa avbrott. Interna är sådana där man själv får för sig att börja göra något annat. Då skriver man upp dem på sin att-göra-lista och återgår till det man skulle göra. Externa är när någon annan stör en. De försöker man göra likadant med. Helst lägger man in en pomodoro per dag när man tar hand om alla avbrott, ringer tillbaka etc.

Min beskrivning av metoden är lite förenklad, men i grund och botten är den inte svårare än så här. För bra för att vara sann? Jag bestämde mig för att prova.

Ok, badrummet behövde röjas och städas och högar av tvätt behövde tas om hand. Jag gjorde ett överslag och kom fram till att jag förmodligen behövde 4 pomodoros för att ta hand om badrummet. Jag använde timern på mobiltelefonen istället för en äggklocka.

Jobba 25 minuter, pausa sedan. Fortsätt sedan med nästa pomodoro o.s.v. Ska man arbeta med något i 25 minuter klarar man att uppskatta hur mycket man hinner med och få det gjort på den tiden. Gör man något tråkigt är det skönt att veta att man inte behöver jobba mer än 25 minuter och sedan får ta paus. Ännu skönare att få fika efter 4 pomodoros och samtidigt uppleva känslan av att man nådde sitt mål.

Slutsats: Det fungerar!

Avbrotten stod mest Tage och Tekla för. Tekla med att komma och gosa. Tage med att lägga sig precis där det skulle städas.

Det blir så klart ett snäpp mer knepigt på en arbetsplats där man inte alltid kan fösa iväg kollegor som vill ha omedelbar hjälp.

När jag arbetar som projektledare brukar jag försöka övertyga mina medarbetare att sätta upp dagens mål och göra allt för att nå det. Pomodoro-tekniken är en variant där man tar makten över sin tid, gör sig själv medveten om hur mycket man hinner med, hur mycket man har kvar och förbättrar möjligheterna att nå dagens mål.

Enkel att förstå, enkel att tillämpa.

Läs Cirillos skrift om tekniken, prova och se vad du tycker.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Livet på landet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

