Carl-Eric Hagentoft: Vandrande fukt, strålande värme

stjärnastjärnastjärnastjärna

Hur undviker man att skapa ett så kallat sjukt hus, ett hus som angripits av mögel, svamp och mikroorganismer som gör dem som bor där sjuka? Svaret börjar med kunskap om fukt och värme och förståelse för hur man ska tillämpa denna kunskap.

I boken Vandrande fukt, strålande värme förklarar Carl-Eric Hagentoft trevligt och pedagogiskt hur det fungerar med fukt, värme, ventilation och uppvärmning i ett hus. Boken är populärt skriven vilket gör att det är lätt att ta till sig kunskapen.

Det är helt enkelt en väldigt bra grundbok för den husägare som är intresserad av att skaffa sig baskunskaper i ämnet.

Den blir lite extra kul för mig därför att Hagentoft tidigare hade ett sommarhus i vår by. När jag började läsa boken tyckte jag att många miljöbilder såg misstänkt välbekanta ut, nästan som tagna längs vår byväg, och de var de ju också.

En sommarmorgon kom han promenerande längs byvägen med sin jycke som hälsade vänligt på Tage och Tekla. Vi fick då tillfälle att diskutera traditionella och ekologiska material för isolering vilket var mycket givande för mig.

Denna skamlösa namedropping kanske inte intresserar bloggens läsare, men det är en trevlig man med en trevlig hund som skrivit en trevlig och lättläst bok om ett ämne som alla husägare borde känna till.

Jag rekommenderar den varmt!

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Böcker, Byggnadsvård och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Carl-Eric Hagentoft: Vandrande fukt, strålande värme

  1. Hagentofts bok är vår husbibel här på Éguas. Det var så jag hittade er blogg genom att googla på boken Vandrande fukt och strålande värme.

    Nu ska jag ta på mig mitt underställ av ull och bomull inköpt på Matas i Malmö och gå ut och jobba på huset. Vi har 0 grader nu på morgonen.

    //Anna

Kommentera

