För sjuk för att sticka?

Jag har åkt på en infektion och känner mej totalt däckad. Det spränger i bihålorna, svider i halsen och jag har mer feber än ork. De tre senaste dagarna har jag mest sovit, men nu har jag tagit en TREO och ska till och med försöka mej på att sticka några varv. På måndag måste jag vara på jobbet, men just nu förstår jag inte riktigt hur det ska gå till ;-(

I början av veckan virkade jag klart den fina kanten runt min senaste Johanna Maria-sjal i kaffe-brunt. Det är JC Rennies klassiska Supersoft, ett ullgarn som det är ett rent nöje att sticka med. Det är min tredje sjal i detta mönster och detta garn, och jag kommer garanterat att sticka flera för en mer användbar sjal (och vackert och värmande garn) får man leta länge efter. Man kan bära den som en maffig halsduk runt halsen, eller lägga den omlott och knyta bak i ryggen som en gammaldags hjärtevärmare. Dessutom är den rolig att sticka och med bara räta varv fungerar den perfekt som pendlarstickning. Och när man är sjuk värmer den så gott över pyjamasen.

Jag måste ju ha en ny pendlarstickning så att jag kan hålla mej vaken på bussen till jobbet på morgnarna. Häromdagen fick jag det senaste paketet i Yarnaddicts spetsklubb: En härva Silky Merino Lace i olika rosa/lila färger och mönster till en rätstickad rektangulär sjal med ett enkelt Orenburg-mönster. Den blir ett perfekt buss-projekt, och jag vet sedan tidigare att garnet är mycket lätt att sticka med trots att det är så tunt.

Som vanligt är jag mycket tidigt ute med julklappsstickningarna, och först ut i år är ett par vantar i Lett-Lopi till min mamma. Jag har många udda nystan av Lett-Lopi och olika vackra broderigarner i ull som passar perfekt till de här Rosen-vantarna. Broderi är inte min starka sida, men jag har några arbetskamrater som lovat hjälpa mej. Om du blir sugen på att sticka de här vantarna så kan det vara bra att veta att garnåtgången inte stämmer – det går åt mer än ett nystan Lett-Lopi, åtminstone om man vill sticka vanten i strl M eller L.

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Garn, Livet på landet, Stickning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

