Till matpolisens försvar

Vår bloggosfärkompis Matpolisen som lämnat flera vänliga och uppmuntrande kommentarer på vår blog har lämnat cyberrymden. Matpolisen har ertappats med att kopiera recept och matbilder från andra bloggare utan att uppge källa eller ha lov. Inte bara en gång utan flera. Aja baja.

Då kommer Bloggpolisen med batongen och vips är du off-line, varg i veum. Ett brott och ett straff som ingen hade kunnat föreställa sig för tjugo år sedan (det fanns andra socialt oacceptabla beteenden i Usenet-grupper på den tiden).

Vad gäller för recept? Märkligt nog kan man inte upphovsrättsskydda recept, däremot har man copyright på textens utformning och naturligtvis på bilder. Jag har förståelse för att matskribenter som ska leva på att publicera recept är måttligt förtjusta om ovanan att kopiera recept utan att ange källa sprider sig. Matpolisen har självklart gjort fel.

Icke desto mindre var det en trevlig blog med många bra och originella idéer. Vad Matpolisen skulle ha gjort var att kontakta författarna, fråga om det var ok att översätta recepten till svenska och låna bilderna, samt uppge källa. När det inte hade skett från början, skulle man kunna tänka sig att Matpolisen skulle fått chansen att rätta till sitt misstag efteråt.

Den som är utan synd kasta första stenen. Om jag själv skulle räkna upp alla misstag jag har gjort i alla kategorier skulle listan bli ett par hundra meter lång.

Anna köpte nyligen en trevlig bok om pasta utgiven av en vänlig och populär Malmö-krögare. I denna bok kastade jag mig över ett recept med tomat, rucola och vitlök. Jag har aldrig fått denna rätt i Italien, den är ingen traditionell som lagats i generationer.

Bäst som jag stod där och lagade fick jag en deja-vue-känsla. Nästan exakt samma recept finns i Nadine Abensurs Cranks Snabba Gröna. Kanske är det en ren slump, kanske inte. Boken säljs för fullt, ingen Bloggpolis har gett sig på den.

Eftersom jag tagit på mig rollen att vara Matpolisens försvarsadvokat så är summeringen av mitt försvar: Visst, Matpolisen har gjort fel. Tyvärr är kopiering utan angivande av källa mycket vanligt i restaurangvärlden. För att få bukt med detta fenomen är inte bästa metoden att stänga ned syndarnas bloggar utan att ge dem chansen att bättra sig.

Vi ska själva gå igenom våra recept och kolla en gång till så att vi inte har kopierat någon annan av misstag. Vi hoppas på att Matpolisen återkommer i något annat forum, nästa gång med endast egna originalrecept.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Kokböcker, Livet på landet, Recept. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Till matpolisens försvar

  1. LisaFW skriver:

    Hej!

    Det var inte så att det var enstaka inlägg som var kopierade, det var vartenda ett komplett med bilder och låååånga texter. Jag hade aldrig i livet hängt ut en person med hans rätta namn. Nu är det bara Matpolisens alias som fått däng, inte privatpersonen. Och eftersom jag tyckte att straffet var nog tog jag bort inlägget sen personen självmant stängt ner bloggen, vilket ju var det enda raka av honom. Den var ju faktiskt olaglig.

    Orsaken till att jag tog bort inlägget var faktiskt just att det börjades spekulera i vem han var. Matpolisen må vara varg i veum, men personen bakom har alla chanser att bättra sig och komma tillbaka. Det känns väldigt viktigt för mig också!

    Om det hade varit en handfull inlägg som var plagierade hade jag bara skrivit ett mejl till honom. Men nu var det samtliga av de ungefär 15 jag kollade. Ord för ord översatt med och med bilder. Personen i fråga hade dessutom besökt mina och andras bloggkommentarer och tipsat om ”sina” inlägg.

    Det är för övrigt fritt fram att låna recept av andra, men det tillhör god kutym att alltid nämna källa. Matpolisen var med andra ord en ganska otrevlig filur. Jag hoppas också att personen i fråga kommer tillbaka med en egen blogg. Det är nog det bästa alternativet eftersom rätt många tappat förtroendet för Matpolisen.

    Med tanke på hur många matlagare det finns är det inte konstigt att recept ibland liknar varandra. Det beror mer på slump eller omedveten inspiration än rackartyg. Det är just därför det inte finns copyright på recept. Jag blir bara glad om andra publicerar mina recept! 🙂

    Jag tycker att det är fint att du agerar försvarare. Men vi har nog samma åsikter. 🙂

  2. Jens skriver:

    Självklart är det fel att kopiera text och bilder. Detta tycks tyvärr vara en utbredd ovana i matvärlden. Tänk på den matskribent som ”skrev” en bok om medelhavsmat och råkade ”låna” stora delar av texten från en annan bok om medelhavsmat.

    Jag har hittat ett recept på en rödbetssallad med fetaost i en kokbok av en känd Stockholmsprofil som är misstänkt likt ett recept i Cranks Gröna av Nadine Abensur. Likaledes höjde jag på ögonbrynen i somras när jag bläddrade i en amerikansk bok om raw food och hittade exakt det recept på en fänkålssallad med grapefrukt, avokado, olivolja och flingsalt som jag hittat i en kokbok av en f.d. kock i svenska kocklandslaget. I bägge fallen tror jag att de utländska recepten kom först.

    Inget av detta är rätt.

    Det jag reagerar på i dagens samhälle är det snabba kollektiva fördömandet av människor som begår misstag, mer eller mindre medvetet. När vi bedömer sådana händelser kan vi stanna upp och fundera på hur vi själva skulle vilja bli behandlade om vi var i den personens situation samt begrunda om vi själva alltid har levt ett perfekt moraliskt liv.

    /Jens

Kommentera

