Viggo är här

På kvällspromenaden hörde vi ljudet av tranornas vingar och deras trumpetande på väg ned mot Rügen. En klar, vindstilla natt är perfekt för att flytta.

Jag vet inte vad Viggo tyckte om förhållandena under sin flytt. Nu när han kommit fram finner han sig steg för steg tillrätta. Han är en pigg liten pälsboll som nyfiket utforskar sin omvärld.

Omvärlden består mest av magasinet som han delar med Isa och Moses*. Isa och Moses är lätt undrande och fräser åt honom när han hittar på hyss som att dänga till deras svansar. Vi har hunnit med en kort utforskning av innergården.

Tage och Tekla var till sin egen förtret inlåsta och Muffin syntes inte till. Det är lite för tidigt att träffa gårdspoliserna för honom.

Av en före detta kollega fick jag lära mig att det finns ett persiskt ordspråk som går ut på att vansinnet startar med fem katter. Nu har vi fyra. När jag stod på en stege för att byta en stallampa tyckte jag mig höra Tottafarens förskräckliga jamande och tänkte nu, just nu bryter det ut, nu har vi fem katter, vansinnet har startat.

Men det var bara Muffin som spatserade omkring lätt missnöjd med att jag inte hade släppt in henne. Jag kunde dra en lättnadens suck.

*Jag, Anna, sover i magasinet på nätterna just nu för att ha lite koll på katterna så här i början. I magasinet är det tyst och lugnt, sängarna är bekväma och det finns ingen Tage där som fjärtar nätterna igenom.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Katter och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

