Montin, Sjödin, Sunnebo: Grön i köket

stjärnastjärnastjärnastjärna

Jag är något av en storkonsument av kokböcker. När jag köpte Grön i köket bestämde jag mig för att som omväxlings skull laga mig igenom boken från pärm till pärm, vilket inte alltid är möjligt t.ex. med Anna Bergenströms tegelstenar.

Grön i köket visade sig vara ett fynd för den som söker intelligenta vardagsrecept. Målgruppen är ungdomar som precis flyttat hemifrån. Många rätter är studentfavoriter i repris med en ny tvist, andra är det bästa från Medelhavet och Asien.

En del rätter blev snabbt återkommande succéer till exempel blomkålsrisotto, eller som häromdagen tomater som ugnsrostas i fyra timmar på låg värme. Rabarberkompott med kardemumma och vaniljglass är en annan höjdare. Med målgruppen i åtanke är recepten enkla att följa.

Böcker har blivit som alla andra industriprodukter, de erbjuds i några månader och går sedan inte att få tag på. Grön i köket har gått samma öde till mötes. Jag vill därför uppmuntra bloggens läsare att uppsöka ett bibliotek och låna boken, den är väl värd att ta till sig även för oss som passerat studentåldern.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Kokböcker. Bokmärk permalänken.

Kommentera

