Veggomat

En god vän publicerade 80-tals-musik på Facebook, vilket fick mig att tänka på när jag bodde i Melbourne, vilket fick mig att tänka på denna anonyma kokbok, vilket i sin tur inspirerade mig till att göra ett kok misosoppa.

Det här är en kokbok utan författare, den har en svensk översättare, men som sagt ingen författare. Märkligt i dessa egotrippade matlagartider vi lever i.

Den förefaller vara en samling recept från australiska krogar. Två saker tyder på detta. (1) Utgiven av Murdoch förlag. (2) Den multikulturella blandningen av recept med ett ben i ost-Asien och ett i Medelhavet.

Jag hittade den på en rea häromåret, den verkar vara slutsåld både på svenska och engelska (Vegie Food). Däremot går den att låna bl.a. på Stockholms bibliotek. Skulle du springa på den i en reaback, så tveka inte att hosta upp en tjuga, recepten är fräscha, enkla och innovativa på det sätt som utmärker det utmärkta australiska multikulturella storstadsköket.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Böcker, Kokböcker. Bokmärk permalänken.

Kommentera

