Ett bättre liv

En anledning till att jag blivit så intresserad av mat är all vedervärdig mat jag tvingats äta vilket har inspirerat att försöka äta bättre när jag kan.

Mina värsta matupplevelser har jag haft i Polen, Norge, England och på Österportskolan i Ystad på 70-talet. Det sista är ett av mina dystraste minne eftersom det pågick under 3 år.

Eftersom jag är allergisk mot en hel del födoämnen förhandlade min mamma till sig att jag skulle få annan mat t.ex. de dagar det var fisk. Till saken hör att hon var lärare på skolan, känd för att med enbart blicken kunna betvinga de värsta busarna från Löderup, Glemmingebro och Tomelilla. En skolmatsalsföreståndare torde inte ha varit någon större match trots initiala invändningar om att det var för mycket arbete och kunde jag inte ta med mig smörgås istället etc.

Istället hämnades denna dam på mig genom att som alternativ mat servera sylta med rödbetor under 3 års tid. Hennes ansikte sken av hämndlysten skadeglädje när hon räckte över tallriken med dessa äckliga, hoppressade slamsor av kött och gelatin. Varje gång stålsatte jag mig och satte en ära i att inte röra en min.

Vissa av mina klasskamrater tyckte på tonåringars vis att det var omåttligt komiskt. I början kunde jag hålla mig för skratt, men till sist började vi skratta tillsammans.

När jag tänker tillbaka, så minns jag känslan av att behöva gå hungrig, äcklad och besviken från skolmatsalen, men det var ju trots allt ett mindre problem som snabbt gick över. Hemma åt vi alltid suveränt gott.

Jag kan inte säga att det var enbart dessa händelser som grundlade mitt matintresse men det bidrog definitivt. Jag har aldrig förstått varför man ska plåga sig i onödan, eller för den delen andra, genom att laga och servera äcklig mat.

Långt ifrån alla håller med mig. Jag har träffat många människor som inte verkar lägga märke till vad de stoppar i sig. Blir de mätta är det ok. Mycket och fort och gjort i brunsåslandet, då är det bra.

Våra korta liv kan vara så mycket bättre. Ett av de enklaste och billigaste sätten att göra sitt liv bättre är att unna sig själv att äta gott. Det är du värd.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Livet på landet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

