Champion Jack Dupree: One Scotch, One Bourbon, One Beer

Det här är en amatörinspelning av Champion Jack Dupree, en mindre känd bluespianist som bodde i Skåne ett tag. Inspelningen är från Skurups folkhögskola 1975. Det kan tyckas obskyrt att publicera denna inspelning, men jag har ett högst personligt skäl.

Min mamma som var engelsklärare på Österportskolan i Ystad använde sig gärna av populärkultur i sin undervisning. Jag vet inte hur det kom sig, men hon ordnade en konsert med Champion Jack Dupree i aulan. En samling förundrade tonåringar från Glemmingebro, Löderup, Tommarp och liknande metropoler fick bänka sig i raderna.

Den gode bluespianisten gjorde sitt bästa för att få lite fart på publiken, bl.a. genom att berätta följande vits:

Girls, never marry a basket ball player. Know why? They shoot before the ball hits the hole.

Mitt minne säger mig att jag och min mamma skrattade, övriga lärare såg ut som om de svalt en citron och de trumpna tonåringar som släpats dit för att få sina vyer vidgade stirrade med nedfallen underhaka.

Nåväl, introsnacket till denna bluesklassiker når inte upp till samma kulturella höjder men nog är det samme man som gjorde en spelning på Österportskolan 1975.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Blues, Musik. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Champion Jack Dupree: One Scotch, One Bourbon, One Beer

  1. Juhan skriver:

    Minns mycket väl att vi skulle titta på en svart man som spelade piano och var en legend inom bluesen i aulan. Han bodde väl i Tomelilla av alla ställen om jag inte minns fel…

    Lite kulturkrock var det väl, med tanke på publikens härkomst, det allmänna musikläget på radion osv… Man gick väl från aulan med känslan – ja, det var väl ganska bra, men varför har han flyttat till Tomelilla?

Kommentera

