Rödluvan som är en varg

– Får min hund hälsa på din?
– Nja, jag vet inte om det är en så bra idé, hon är ganska tuff mot dom som inte visar respekt.
– Men hon ser ju så söt och snäll ut…

…och innan man hinner säga flaska så släpps en olycksalig pudel eller schnauzer fram för att kaxa sig, 15 sekunder senare ligger den på rygg och ber om nåd.

Det där med att söt skulle vara detsamma som snäll och mesig har jag aldrig förstått. Tekla är världens smartaste, kärvänligaste, söta lilla hund och har en väldigt bestämd uppfattning om vad som passar sig eller inte och berättar understundom detta med hjälp av tänderna. Hon må se ut som Rödluvan, men är mer lik en varg.

Jag har i ett annat inlägg pläderat för att världen blir bättre om vi är snälla. Att vara snäll är inte detsamma som att låta sig hunsas av andra. Tekla låter sig aldrig hunsas av andra.

En gång när vi var ute och gick en kväll kom en terrorråtta utfarande, okopplad. Ett väldigt tumult uppstod, till slut försvann terrorråttan med svansen mellan benen. Hem med Tekla i ilfart och in i badrummet. Till min fasa ser jag att hon är alldeles nedblodad. Suck, nu blir det stora protester när hon ska torkas av och såren ska desinficeras.

Dröm om min förvåning när Tekla lugnt låter sig torkas av. Jag hittade ett minimalt hål på örat, annars var hon helt oskadd. Jag insåg att blodet måste ha kommit från terrorråttan. Bästa terrorråtta, nästa gång du muckar gräl, välj någon du har en chans mot.

Hundar som inte kaxar sig eller startar slagsmål är inga problem, Tekla startar aldrig. Hon är som Bamse eller Fantomen, snäll mot de snälla.

Jag tycker Tekla är ett föredöme. Gör som Tekla.

Var snäll mot de snälla, ta ingen skit från de stygga.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Hundar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Rödluvan som är en varg

  1. Juhan skriver:

    Låter som vår katt Cleo på Linero i Lund. Respekterar andra som inte muckar, som t ex grannens katt Hugo och vår andra katt Monza, men när andra opportunister i närområdet blir för närgångna ges ingen pardon…

    The cat with the Iron Paw…

Kommentera

