Mitt liv som Tage

Tage i Jens knä

Helt naturligt har flocken fått önskemål från mina fans om att få veta mer om mig Tage och mitt liv. Jag har därför satt lite fart på min spökskrivare Jens och har dikterat detta inlägg för publicering.

Mina dagar börjar med att jag försöker få Jens att inte stiga upp genom att jag vräker mig över honom, det brukar hindra honom i alla fall i någon minut innan han hasar sig upp för att göra frukost eller för att ge Tekla medicin.

Tekla brukar rusa ut och ta en 20-minuters-vända i trädgården, men jag Tage ligger kvar i sängen och softar. Varför stressa på morgonen?

Frukost är i alla fall rätt ok, då kan jag tigga brödbitar av Jens vilka jag slukar på mindre än en sekund.

Sen är det antingen dags för morgonpromenad eller att köra Anna till bussen. Åka bil är jättekul, antingen kan jag titta på omgivningen eller så kan jag softa lite. Promenad är också kul, speciellt att lukta på ängarna efter vilka djur som har varit där på natten.

Har vi tur när vi kommer tillbaka är katterna ute i trädgården, då kan jag springa fram till dem för att titta på vad de gör. Av någon underlig anledning brukar de springa sin väg då. Det är också underligt att Jens intar en så negativ attityd till detta, jag vill bara påpeka att jag är mycket intresserad av katters göranden och låtanden. Speciellt när de ganska snabbt klättrar upp i träd.

Är inte katterna där kanske det går att få Jens att leka busleken med mig. Hur han än jagar mig är jag alltid snabbare. Ibland får han låna min dummy och slänga den, det verkar han tycka är ganska kul.

Tyvärr ska han ofta iväg med bilen, utan mig Tage, men innan dess brukar han göra kaffe och bre mackor. Det är inte världens snabbast snubbe så då brukar en annan passa på att hoppa upp på diskbänken och norpa brödet. Han får skylla sig själv när han bakar gott bröd.

Det där kan göra honom riktigt syrak, men det är som jag brukar säga till Tekla, den som vill ha något får ge något. Jag accepterar inte att bli talad till i hård och ovänlig ton och kallad mattjuv och andra tillmälen. Eftersom jag är juste kan jag tänka mig att byta en limpa bröd mot ett, eller ett par kex. Vi blir ganska snabbt vänner igen.

Ibland jobbar han hemma och med lite tur kommer det någon hantverkare eller skogsgubbe som jag kan hoppa på. Nu blir Jens sur igen, himla lättstött typ. De flesta hantverkare däremot brukar gilla mig, speciellt när jag ligger och rullar mig för deras fötter.

Försvinner Jens iväg tar jag chansen att softa lite och vila upp mig. Så småningom dyker Jens upp, då kan vi leka busleken igen och jaga varandra eller åka bil och hämta Anna.

Kvällen är bland de bästa stunderna på dygnet, då kan vi softa, använda Jens ben som kudde, skriva dagbok eller blogga i soffan. Ibland kollar vi på bluesfilmer eller gammal hårdrock på YouTube. Highway Star med Deep Purple eller Motörhead är mina favoriter. Nästan lika kul som när sopbilen kommer.

Efter en utmattande dag är det skönt att få gå och lägga sig på tvären i sängen, tömma magen på gaser och försöka göra det bekvämt för sig. Drar det kallt på ryggen fixar jag det lätt. Det är bara att kliva över Jens, ge honom en vänlig med bestämd knuff så att han flyttar sig och lägga sig med ryggen mot hans mage.

Ja, så softar jag ett par timmar till innan det åter är dags för en ny intensiv dag i mitt, Tages liv.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Hundar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

