Laga laktosfritt

Två kor

Mjölk är en riktigt hälsovärsting, även om mjölkindustrin försöker övertyga oss om motsatsen. Det finns minst två problem med mjölkprodukter, kasein och laktos. Sedan vi nästan helt uteslöt mjölkprodukter ur vår kost har mina allergier och Annas magproblem blivit mycket bättre.

Proteinet kasein som finns i mjölk är en trolig bidragande orsak till allergier. När jag dragit ned på mjölkprodukter har framför allt mina allergier blivit bättre.

Laktosintolerans leder till att man får olika typer av magproblem som magknip, väderspänningar, diarréer m.m. Försvinner om man utesluter mjölk ur sin kost.

Mjölkkonsumtion har även kopplats till en förhöjd cancerrisk hos kvinnor.

Hur lagar man då mat med så lite mjölkprodukter som möjligt eller inga alls? Och hur gör man det utan att introducera några nya hälsorisker i sin matlagning?

Byt paradigm!

Laga mindre nordeuropeisk mat med grädde och smör, laga mer medelhavs- och asiatisk mat istället. Skippa mjölk där det inte behövs som i kaffe och te.

Istället för mjölk

Istället för mjölk använder vi sojadryck. Vi har provat havrebaserade produkter men vi tycker inte att de fungerar vare sig till havregrynsgröten eller i kaffe. Både sojadryck och havredryck fungerar i bakning. Vi använder Provamel eller Ica:s eller Konsums egna märken. Många andra märken är lite för söta för vår smak.

Sojaprodukter för matlagning är för det mesta gjorda på råvaror från fair-trade och regnskogsvänliga odlingar, till skillnad för sojaprodukter för djuruppfödning.

Soja innehåller växtöstrogen, troligen bra för kvinnor.

Istället för grädde

Istället för matlagningsgrädde använder vi sojaalternativ. Tyvärr är det lite ”hemliga kocken”-varning på dem. Resultatet är inte jämförbart med grädde på komjölk och jag brukar få till helt ok soppor och såser. Man bör vara noggrann med att övriga ingredienser håller hög kvalité. Vi använder Provamel eller Alppro.

Istället för vispgrädde använder vi vaniljglass på tofu om det passar och Soyatoo (gjord på kokosmjölk). Soyatoo är helt ok, dock påminner den aningen om vad man fick på konditorier på 1970-talet.

Det finns flera laktosfria alternativ till vaniljsås. Havreprodukterna är ok, de margarinbaserade bör man vara försiktigt med eftersom de innehåller härdade fetter och transfetter. Av samma skäl använder jag aldrig margarinbaserade alternativ till matlagningsgrädde.

Istället för yoghurt

Det finns ett flertal sojaprodukter med namn som Soygurt och liknande. De med bär, t.ex. blåbär eller jordgubbar påminner om fruktyoghurt. Naturell kan användas som bas för t.ex. en raita eller ätas med müsli eller granola.

Ska yoghurt koka med mat byter jag mot en sojagrädde-produkt. Då mister man syran och det kan behövas lite finurlighet för att få till något liknande. Ibland fungerar det med citronsaft.

Istället för smör

Jag steker nästan allt i rapsolja eller olivolja. Undvik alla andra vegetabiliska oljor för stekning. I undantagsfall använder jag ett flytande margarin som tyvärr innehåller härdade fetter och transfetter när det absolut inte skulle passa att använda en olja för att steka.

Jag byter aldrig ut smör mot margarin för att t.ex. blanka av en sås. Då gör jag hellre en variant där jag kan koka ihop en sås med fond, vin och en sojaprodukt.

Är man laktosintolerant har man inget val om man vill ha fett på smörgåsen än att använda ett bordsmargarin. Kan man undvika att använda margarin på smörgåsen minskar man sannolikheten för att dra på sig hjärt-kärl-sjukdomar.

Bakning av kakor görs med margarin i vårt hushåll. Även här är det viktigt att använda bra råvaror, t.ex. en riktigt god kakao i chokladkakor när man inte får draghjälp av smörsmaken. Sojadryck i bullar har effekten att de jäser upp bättre, möjligen beroende på sojaproteinerna.

Istället för ost

Få ostersättare som vi har provat kvalar in för att ens kunna kallas livsmedel, så pass äckliga är de. Det finns ett undantag, ett slags mozarella-alternativ (Cheezly) som fungerar att använda till grillade smörgåsar eller pizza och som smakar helt ok.

Vem i hela världen kan man lita på?

När det gäller uttalanden om vad som är hälsosamt finns det helt enkelt ingen konsensus. Gå in på Läkartidningens hemsida, sök på kolesterol och njut av hur professorer och forskare pucklar på varandra av hjärtats lust. Därför använder jag mig av uttryck som troligen för att peka på vad som kan eller inte kan vara nyttigt. Jag brukar testa på mig själv och se vad som händer, värre experiment kan man göra med sig själv.

För mig och Anna har uteslutande av mjölkprodukter bara varit positivt för vår hälsa och jag uppmannar alla som har problem med allergier och/eller problem med magen att minska mjölkkonsumtionen.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Recept. Bokmärk permalänken.

Kommentera

