Islandsgarnsväder

”Fullkomligt vedervärdigt” sa Jens om vädret när han släppte ut hundarna i morse!

De senaste dagarna har vi haft riktigt ”islandsgarnsväder”, kall och fuktig väderlek med snålblåst från sydväst och regnblandat snöfall. Ull är det bästa material som finns, och ska man ta sej igenom en skånsk vinter finns det inget bättre än plagg i de isländska ullgarnerna.

Garner som spunnits av isländsk ull är mycket speciella. De isländska fåren har två olika lager av ull: En mjuk underull med korta och krusiga fibrer och ett yttre lager av långa, silkiga och vågiga fibrer som påminner om mohair. När man blandar och spinner de olika fibrerna tillsammans får man ett luftigt och mycket varmt garn som inte liknar något annat.*

Min ljusgrå Lopikofta med mönstrat ok stickade jag för länge sedan. Den är ganska bylsig, och passar därför inte så bra under jackor, men den värmer gott på egen hand. Jens använder sin gamla trotjänare så gott som dagligen under vintern, även när det regnar. Är det riktigt kallt har han en skaljacka över. Jag stickade koftan till hans första hundspannstur och det visade sig vara ett plagg som fungerade till 100% även i sträng kyla.

Jag har stickat klart några småsaker som ska bli julklappar, och börjat tänka på nya projekt. Min halvfärdiga brun-vita Freyja har ”kommit under” som vi säger i det här huset när något är tillfälligt försvunnet. Den ligger väl till sej i någon korg eller väska, och kommer säkert fram nästa gång jag städar. Tills dess ska jag ägna mej åt något mer komplicerat. Häromdagen grävde jag i en av de allra största garnkorgarna och hittade många nystan mörkt skogsgrön Lopi som ska bli en kappa med den mest fantastiska mönsterstickning man kan tänka sej. Tänk att kunna glassa runt i den när väderleken är som sämst!

En gång stickade och filtade jag en väska i LettLopi. Jag tycker själv att den är snygg men det var någon på jobbet som antydde något om förspilld kvinnokraft – vad nu det är.

*Bra information om olika sorters ull finns i The Knitter’s Book of Wool av Clara Parkes, Rekommenderas varmt!
Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Garn, Livet på landet, Stickning och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

