Min skamliga musik

När vi drack eftermiddagskaffe med kanelbullar passade jag på att titta igenom mina muskfiler på datorn. Spelade några favoriter som fick Jens att se riktigt lidande ut: ”Va, lyssnar du på sånt?”

På 1980-talet körde DN en kåseriserie under vinjetten ”Min skamliga musik”. Där fick kända kulturpersonligheter berätta om musik som de skämdes över att de tyckte om. Någon från den riktiga kultureliten tyckte att det var skämmigt att hon gärna lyssnade på Billie Holiday.

Jag spelar i en helt annan division och skulle aldrig komma på tanken att det är pinsamt att gilla Billie Holiday – tvärtom så är ”Lady Day” en av mina absoluta favoriter sedan mer än 30 år tillbaka! Nej, det som Jens reagerade över var av en annan kaliber: Öppna din dörr med Tommy Nilsson och Like Jesus to a Child med George Michael. Det är möjligt att dessa låtar och artister inte riktigt stämmer med min offentliga musik-image men de är ju bra! Jag kan sjunga med i båda, och Tommy Nilsson har en av Sveriges bästa sångröster!

Hade egentligen tänkt länka till Öppna din dörr här, men Jens säger att vi absolut inte kan ha en sådan länk på bloggen. Vadå? Han tycker om Nightwish och jag vet att han har Britney Spears på sin iPod. Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus!

Snälla, lämna en kommentar och berätta om dina egna oväntade favoriter! Som tack får du lyssna på Tomas Andersson Wij, han sjunger också grymt bra och godkändes av husets egen blogg-censur!

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Musik. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Min skamliga musik

  1. Juhan skriver:

    En låt jag upptäckte ”i efterhand”var 500 miles med Hooters… Kan inte hjälpa det, men jag älskar Run to You med Bryan Adams – lite typ samma klass som Tommy Nilsson… 😉

    • Anna skriver:

      Ja, det är också bra låtar! Dom hade jag nästan glömt bort!

      Jag tycker alltid det är kul när andra som också är musikintresserade avslöjar sina oväntade favoriter. Eller när man kommer hem till någon för första gången och tittar igenom deras skivsamlingar och hittar något som inte alls passar in.

      Jag och mitt i Tunes-bibliotek är nog i onåd ikväll också eftersom jag lyssnat igenom alla mina Neil Young-favoriter och dessutom trallat med själv 😀

  2. Juhan skriver:

    Har dessutom en kompis i Belgrad som gillar Nightwish…

  3. Juhan skriver:

    ”Kultureliten” ser väl Nationalteaterns ”Livet är en fest” som en seriös klassiker och ett rättesnöre…. 😀 😀 😀

  4. Jens skriver:

    Det beror väl på vilken kulturelit. Jag har svårt att tänka mig Horace och Co digga loss och skråla fyllan värmer bäst. Dom är väl såna som skäms för att lyssna på Billie Holiday.

Kommentera

