Att klä sig för kyla

Hur klär man sig bäst för kyla? Även om jag inte hade varit gift med en stickexpert så hade svaret varit ull.

Kyla kommer i tre former som gärna kombinerar sig med varandra; minusgrader, vind och nederbörd. Ull hjälper mot alla tre.

Tricket är att klä sig i flera lager.

Varning! Lång artikel.
 

Ruggväder

Skåne kan vintertid ha ett ganska ruggigt klimat. Är det omkring noll grader, kanske dimma eller regn med mycket luftfuktighet, finns det inget bättre än min islandströja. Anna har förklarat på annan plats varför dessa ullfibrer är så suveräna i fukt och kyla.

Som mellanlager har jag en fleecetröja och min andra stora favorit, en lätt handstickad tröja i jakull som är helt fantastisk. Jag har den varje dag utom heta sommardagar. Har man inte lyckan av en stickande fru så köp en bra tunn ulltröja.

När jag köper fleece väljer jag märken som byggare använder, till exempel Blåkläder, som är gjorda för att hålla.

Anna stickar mycket mössor åt mig och har även infört regeln att mössa bärs först när temperaturen är under plus 10 grader. Perfekt för ruggväder.

Jag försöker undvika skaljacka tills det verkligen behövs. Jak + fleece + islandströjan andas och skyddar mot vindar upp till kuling. Speciellt perfekt om man jobbar fysiskt. Man slipper bli svettig och är behagligt varm.

Lättare kyla

I lättare kyla, noll till minus 10 grader, får man ta på sig ytterligare ett lager. Närmast kroppen rekommenderar jag ett underställ i ullfiber, de finns i uppblandade varianter med andra material som sitter lite bättre än enbart ull. Utanpå detta använder jag samma älskade kombination av jak + fleece + islandströja. Underställ av andra material än ull värmer inte när de blir blöta av svett och luktar snabbt illa. Bomull är det minst lämpliga.

Runt halsen en av de otaliga halsdukar som Anna förser mig med. Jag är rätt bortskämd med material som kashmir-silke och annan lyx.

På fötterna har man ullstrumpa + raggsocka i fodrade stövlar eller kängor. På händerna innervante i ull, eventuellt räcker det med halvvante utan fingertoppar och sedan en skalvante.

Skaljacka eller inte i mindre hård kyla beror på vind. Jag har stått på en hundsläde i -10 och sol med bara islandströjan, det var hur behagligt som helst.

Hård kyla

Hård kyla har vi ju sällan i Skåne, förra vintern var det -16 en morgon, närmast badbyxväder för en norrlänning. Här kommer ändå lite tips.

I hårdare kyla ned till -25-30 grader behöver man tänka lite extra på fötter, händer och huvud. Skaljacka är ett måste.

På fötterna behöver man fodrade kängor som är 2 nummer för stora så att man får in strumpa (av t.ex. alpackaull) och dubbla raggsockor. På benen har jag ett extra underställ av fleece utanpå ullunderstället.

På händerna har jag dubbla lager av ull under skalvantarna. När man köper skalvante ska det vara en tumvante som rymmer en ullvante och en torgvante under.

På huvudet kan man behöva dubbla mössor under skaljackans huva. Anna har stickat mössor av inkamodell till mig och en fantastisk skapelse som liknar en väpnarhuva. Svärfar kallar den ”det nya Arn-modet”.

Skaljackor

Skaljackor är ett kapitel för sig. De flesta är gjorda för Stureplan och inte för användning i naturen. De ska för det första gå ned över rumpan och överlappa skalbyxorna. För det andra ska de gå att dra åt och släppa ut i midjan, beroende på om man vill släppa in luft eller inte. Om du ska använda jackan i sträng kyla ska den kunna rymma en stor ylletröja och en fleecetröja utan att det känns som om du har på dig en tvångströja.

Tillverkarna gör stora nummer av olika typer av plastic fantastic-material som påstås andas. I riktigt kallt väder fungerar dessa material ändå inte och kan brytas sönder när fukt kommer in i dem och fryser. En skaljacka som ska användas i sträng kyla behöver enligt min mening bara klara två krav; (1) Vara vindtät. (2) Ha någon form av mjukt foder, framför allt i krage, huva och vid handleder så att den inte skaver. Hade jag bara hittat en bekväm bomullsjacka som inte är för dyr så hade den varit såld direkt.

Den största missen med många skaljackor är att man inte kan få in en halsduk innanför kragen. Kragar är ofta också av någon obegriplig anledning svåra att stänga och med metalldelar som kyler mot hakan.

Dito med huvor. De ska gå att få in två mössor under dem och att justera dem så att man slipper få in kall luft. Det är en smaksak om de ska vara utformade som en strut som håller undan kall vind, jag föredrar mer sikt i en tajtare huva.

Sätt stora öglor i blixlåsen, så stora att du kan få in en skalvante för att kunna dra upp dem. Om du tänker dig att du står i hård vind på fjället (se bild ovan) och behöver dra åt ett blixtlås, är det inget kul att behöva ta av sig i bara händer och stå och fumla.

Extrem kyla

Den ultimata guiden till allt friluftsliv och speciellt friluftsliv på vintern är Lars Monsens, Stora Vildmarksboken. Den innehåller bland annat tips om hur man ska klä sig för extrem kyla, under 30 grader.

Ull Forever, Forever Ull

Den läsare som orkat läsa ända hit har väl börjat fatta galoppen. Ull närmast kroppen, fleece som mellanlager och islandsull som den goa värmaren utanpå detta. Dubbla lager ull på fötter, händer och huvud i hård kyla. Skaljacka först när den verkligen behövs.

Och hur är det för Tage och Tekla? Hundarna klarar sig för det mesta med sin päls. Vi har dock jackor åt dem för sträng kyla, Tage älskar sin över allt på jorden och blir överlycklig när den kommer fram. Hundspannsbilden används med tillstånd. Vi var på väg från Sitojaure till Saltoloukta i kuling och -10 grader, köldeffekten var tämligen påtaglig, vilket märks på hur jag står och hukar på släden. 
Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Livet på landet, Stickning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Att klä sig för kyla

  1. Mer än mycket intressant. Jag har en hel del jag vill fråga om och diskutera. Men just nu slås vi mot tiden och måste hela tiden prioritera bygget. Jag återkommer när det lugnat sig här.

    Hoppas ni får bilen snart och att veden räcker.

    Ha det bra
    Önskar
    Anna och Jan

  2. Sven skriver:

    Tack för att du delar med dig av dina kunskaper om hur att klä sig i kylan – intressant läsning!

    Jag undrar dock om du någonsin använder ryggsäck? Du skriver att du helst undviker skaljacka, men om man behöver bära med sig en ryggsäck så antar jag att skaljacka är bra? En stickad tröja klarar väl inte nötningen av ryggsäck och remmar så bra?

    Mvh Sven

    • Anna skriver:

      Hej Sven!

      En riktig islandströja (typ de Lopi-tröjor som Jens rekommenderar) klarar nötningen från en ryggsäck utan problem. Plagget kan bli lite ”filtat” i ytan, men jag tror inte att det slits särskilt mycket. Tvärtom tror jag att ”filtningen” kan göra det starkare (jag brukar ”filta” handstickade vantar i varmt tvålvatten innan de används, då håller de mycket längre och blir tätare och varmare). Men om det är ett tunnare ylleplagg så är det nog bra att använda en skaljacka som du skriver.

      Jag är intresserad av egenskaperna hos olika ull-sorter och det är kul med Jens som gärna testar det jag stickat. Jak-tröjan som han skriver om är ett mycket speciellt plagg. Jak-ullen är mjuk som kashmir men inte speciellt tålig mot hårt slitage, och den skulle definitivt inte må bra av att nötas av en ryggsäck.

      //Anna

Kommentera

