Ta det lugnt, ta en kopp te

I kapitel 4 tredje stycket i alla outbackresenärers bibel; Safe Outback Travel, ger konstnären och bushlegenden Jack Absalom ett gott råd om vad man ska göra om ens fordon bryter ihop mitt ute i öknen.

Get out of your vehicle, boil the billy, make yourself a cup of tea and consider if it really is as bad as you first thought.

Ni ska tänka er det goda rådet framsagt på sävlig australisk dialekt.

Ringde bilmecken idag. Han hade äntligen skruvat i det nya oljetråget. Men då passar inte den gamla pluggen i det nya hålet. Så då får vi kanske bilen i morgon.

Två veckor utan bil i bushen, jag vet inte om det finns så många tekoppar. Men varför förbanna det man ändå inte kan göra något åt? Snart finns det bara te kvar i skafferiet så då är det bara att följa Jack Absaloms råd vare sig vi vill det eller inte.

En gång fick jag punka ute i Tanami-öknen. Jag stod en stund och funderade på om jag skulle dricka te först eller byta däck först. Jag bytte däck först som tur var, det var ett avsevärt jobb att hissa upp 2 ton fullastad Landcruiser i luften. Vände sedan tillbaks till Hell’s Creek vilket var tur för floderna fylldes med vatten och jag kom nätt och jämnt ut igen. Hade jag suttit och fikat hade jag blivit kvar en vecka. Men i grunden har han rätt Jack Absalom. Ingen blir bättre av att man stressar upp sig själv.
Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Livet på landet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

