Rapsolja med smörsmak!?

Kloka Rapsolja med smörsmakEftersom vi oftast lagar mat med inspiration från Asien och Medelhavet blir valet av fett att steka i enkelt. Rapsolja för de asiatiska köken, olivolja för Medelhavsrätter.

När vi lagar nordfransk mat eller husmanskost behöver man något som påminner om smör. Avgivande av motvilliga morranden använder jag ibland flytande margarin för att komma närmare smörsmaken. Tyvärr innehåller margarin härdade fetter vilka är extremt hälsovådliga. Som alternativ till flytande margarin finns det produkter som är en blandning av smör och rapsolja och som är uteslutna för den som inte tål laktos så de kommer inte in i huset.

Kallpressad rapsolja är den mest hälsosamma varianten av rapsolja och de jag provat smakar urban och befinner sig långt bak i skafferiet. Ibland använder jag dem i starkt kryddad mat och urban-smaken har en tendens att tränga sig igenom i alla fall.

Nu har jag hittat en produkt (Kloka Rapsolja med smörsmak) som lovar något man inte tror är möjligt, en kallpressad rapsolja som smakar smör. Jag provade den idag för första gången i en klassisk svensk rätt med lök och potatis. Dröm om min förvåning när det faktiskt kom en lukt ifrån pannan som när man steker lök i smör. Smaken på den färdiga rätten blev också väldigt bra.

Jag blev mycket positivt överraskad och kan varmt rekommendera Kloka Rapsolja med smörsmak som en produkt att använda som ersättning för att steka i smör eller som ett bättre alternativ till att steka i konventionell rapsolja. Den är dessutom Krav-märkt.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Recept. Bokmärk permalänken.

Kommentera

