Snöns olidliga lätthet

Ok, mitt nästa jobb är förmodligen inte som rubriksättare på en tidning och det var ett sant nöje att vara ute och gå idag. Det finns flera skäl till detta.

Trots den för Skåne bistra kylan (-15 i vår by) frös vi inte för vi hade antingen ullunderställ och islandströja eller hundtäcke på oss. Såväl Tage som Tekla älskar sina täcken och närmast rusar i dem. Tage får vänta tills det blir -10 grader innan han får på sitt och han var därmed själaglad över morgonens låga temperatur.

Solen sken, gårdagens snödimma låg som rimfrost på träden, vackrare än den morgonpromenaden i skogen får man leta efter.

Till skillnad från i stan kan man gå på vår byväg. Ligger det 3 cm snö på vägen börjar man undra var plogbilen håller hus. Jag fick rena chocken över det snökaos som rådde i Lund i tisdags. Lunds invånare kan väl inte ha sett en snöröjare annat än på ett vykort uppsatt i gatukontorets fikarum.

Kan inte ordföranden i vår vägförening få bli gatuchef i Lund eller i Malmö? Ve den snöflinga som då vågat landa på gator eller torg.

Hur kan fastighetsägarna i Lund misslyckas med att hålla rent framför sina hus? Jag hade fixat det på 10-15 minuter, längre tar det inte att skotta en sådan kort bit. Nä, detta sköter vi bättre på landet.

Så kaxig är jag på onsdagkvällen. När jag ska gräva mig ut 60 meter till vägen på efter torsdagsmorgonens utlovade snöyra är det annat ljud i skällan.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Livet på landet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

