Sister Rosetta Tharpe: Up Above My Head

Det är inte söndag och jag har inte blivit religiös, men lite gospel har aldrig skadat någon. Sister Rosetta Tharpes mycket speciella blandning av gospel, rock och blues kan väl inte lämna någon oberörd. Hon lär ha varit Johnny Cashs favoritsångerska.

I filmen Red, White & Blues som handlar om bluesens historia i England, berättar en äldre brittisk musiker om Sister Rosettas turné i England: ”She behaved very badly”. Han berättade också att Sister Rosetta tyckte om brandy och att hon var något som rimmar på brandy men som jag inte vågar skriva här på bloggen för då fastnar mitt inlägg i WordPress snusk-filter igen (det var nämligen vad som hände när jag skrev om Kiviks marknad i somras).

Spana särskilt in den blommiga klänningen och njut av öset ungefär i mitten – gitarrsolot är grymt bra, och när man tror att det är över så drar Sister Rosetta det en gång till! *

* Filmen på Youtube är tyvärr inte komplett. Slutet, där kören tror att framträdandet är över men Sister bara fortsätter spela och kommer loss riktigt ordentligt, är av någon anledning bortklippt. Den fullständiga inspelningen finns med i flera filmer om bluesens historia, till exempel Red, White & Blues. Det finns även en akustisk version av låten som vi först såg i en annan film med bluestema, Warming At The Devil’s Fire.

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Blues, Musik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

