Gamla favoriter i shetlandsgarn

Jag går igenom garderoberna för att sortera ut kläder som jag inte använder längre (oftast detsamma som ”kläder jag inte får plats i”). Har en massa handstickade plagg som måste ha minst 20 år på nacken, men som jag fortfarande använder och trivs i. Till min förvåning ser några av dom knappast använda ut. Det gäller särskilt för de som är stickade i shetlandsgarn.

På 80-talet fanns det ett företag i Stockholm som sålde shetlandsgarner från det numera nedlagda spinneriet TM Hunter i Brora (den lilla skotska staden är känd även för sin goda whisky). Genom ICA-kuriren kunde man beställa ett kit med beskrivning och garn till tröjan som är mönstrad från mörkt till ljust. Den tröjan blev mitt första riktigt komplicerade stickprojekt och jag stickade så småningom en till likadan som jag gav bort. Jag tycker fortfarande om den, och den åker på när jag behöver något som är riktigt varmt men inte för tjockt. Till min förvåning hittar jag inte minsta ”noppa” på denna väl använda tröja!

Genom åren har jag stickat många andra mönstrade plagg i shetlandsgarn. Jag tycker om att sticka sådant som tar tid och jag njuter av att det är många färger i ett och samma plagg. Kanske inte konstigt att samtliga böcker av färg- och mönstersnillet Alice Starmore finns i min bokhylla? Tröjan med keltiska virvlar och slipovern med stjärnor är designade av henne, tröjan har jag dock färgsatt själv. Båda är stickade i Jamieson & Smith 2 ply jumper weight, ett favoritgarn som jag bloggat om tidigare.

En hel hög med stickade 80-talströjor i mohair och andra tjockare garner har fått åka iväg till Erikshjälpen. Någon sa att mohairtröjor i knalliga färger är moderna igen. Jag har svårt att tro på det…

Klicka på bilderna om du vill se dom i större format!

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Garn, Stickning och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Gamla favoriter i shetlandsgarn

  1. Genom min mamma är jag nog ovanligt initierad i stickkonsten. Hur många gånger har jag inte under min barndom hört ”det är äkta shetlandsull. Precis som du beskriver kommer jag ihåg att det var det varma och inte så tjockt.

    Mamma använde garnerna många gånger om. Hon stickade ett plagg som varade några år. När modet senare ändrades repade hon upp och stickade nytt. Ofta köpte hon till någon ny färg. 52 år gammal saknar jag min mammas stickade tröjor mycket. Jag hittade en offwhite kofta i ylle igår. Den ska jag ha på mammas begravning i morgon.
    /Anna

  2. Anna skriver:

    Din mamma Stina visste vad hon talade om, äkta shetlandsull är bland det bästa som finns i garnväg! Hon hade nog gillat att gå på upptäcksresa i min STORA garnsamling, vi hade kunnat diskutera fördelarna med olika garner och allt snyggt man bäst skulle kunna sticka av dom!

    Hon skulle nog uppskattat att du har koftan på dej på begravningen Jag tycker också att det är en vacker handling.

    Vi ska tänka på er i morgon.

  3. Gunnel Melchers skriver:

    Hej – kul att se bilderna på dina shetlandströjor! Det är jag och min man André som har butiken du beskriver (från 80-talet). Vi övergick senare till att köpa garn direkt från Shetland, när man startade spinneriet där (Jamieson’s, Sandness) men har mycket kvar av Hunters garner också. Det går faktiskt fortfarande att köpa garn från oss. ”Från mörkt till ljust” är mitt mönster som ICA-kuriren fastnade för. Jag beundrar också Alice Starmore!
    hälsningar
    Gunnel

    • Anna skriver:

      Hej Gunnel! Så roligt att du hittade mitt inlägg!

      Jag visste inte att ni fortfarande säljer garn – det var en glad nyhet för mej. Har ni någon webb-sida som jag kan länka till? Jag vet att det är många som vill sticka i shetlandsgarn men de tycker att det är besvärligt att beställa garn från utlandet. Jag är nyfiken på om du fortfarande gör nya mönster.

      Har du fortfarande naturvitt arangarn? Jag stickade en fantastisk tröja i det garnet men den blev alldeles för stor så jag kunde inte själv använda den. Gav bort den till en överlycklig kompis istället.

  4. Anett Hall skriver:

    Hej Anna! Fick du någon kontakt med Gunnel Melchers ang shetlandsgarn? Jag köpte också en hel del garn från Shetlandsgarn och stickade flera fiskartröjor från Uuve Snidares bok 🙂 Har letat länge efter ett enkelt sätt att få tag på dessa fantastiska garner i vackra färgställningar, liksom guernsey- och arangarn.
    Jättekul att hitta din blogg och få se dina vackra bilder! 🙂

    Hälsningar,
    Anett

  5. Anna skriver:

    Hej Anett!

    Jodå, Gunnel Melchers kommenterade detta inlägg (se ovan). Hon säljer fortfarande de underbara garnerna! Jag tror att hon har en fysisk butik också om man vill titta, klämma och känna och se alla färgerna på riktigt.

    Kul att du uppskattar bilderna på stickat. Jag har en hel hög av stickat nu som ska fotograferas och som det ska blogag som så småningom.

Kommentera

