Undret i Annes Hus: Att bli av med pälsdjursallergi

När jag var barn ville vi som många andra barn ha ett husdjur. Två marsvin, Lotta och Klas, införskaffades. Det visade sig snabbt att både jag och en av mina bröder var pälsdjursallergiker och Lotta och Klas kunde inte stanna kvar hos.

Jag har alltid älskat hundar men närkontakt med dem ledde ofelbart till rinnande näsa och ögon. För att kunna bo med Anna och Tekla gick jag på allergivaccination (hyposensibilisering). Min allergiläkare remitterade mig till Lungkliniken i Malmö och rådde mig att inte nämna något om hundar hemma. En annan avdelning på MAS lär kräva att man först gör sig av med sina husdjur innan man kan få en behandling. Obegripligt med tanke på vilken glädje man har av sina djur.

Allergivaccination går till så att man får ökande doser av de ämnen man är allergisk emot. Under en intensivperiod får man ökande doser varje vecka, därefter får man underhållsdoser med större intervall. Behandlingen pågick för mig under 2 år. Förutom hund fick jag behandling mot gräs och björk.

Det finns inga garantier att man blir hjälpt till 100 %. Enligt min allergisköterska Inga-Lill blir alla hjälpta till någon grad. För mig har hund och björk hjälpt till 100 % medan jag fortfarande behöver ta allergimedicin under gräspollensäsongen. En positiv effekt är att jag tål färska stenfrukter bättre efter att ha blivit hyposensibiliserad mot björk.

Efter min behandling tyckte Lungkliniken att jag svarat så bra på behandlingen att de ville gå vidare med katt. Jag tackade nej, eftersom allergier är så luriga. Min erfarenhet är att man kan bli av med en för att dra på sig något annat. Man vet en hisklig massa om allergisymtom och hur de yttrar sig, men ingen har hittills lyckats förklara varför denna märkliga felfunktion hos immunförsvaret uppkommer.

Så kommer Muffin in i våra liv julen 2008. Liten, skygg, halvt ihjälsvulten tog hon emot maten jag satte ut till henne i trädgården. I början klappade jag henne bara några enstaka gånger och då bara med handskar på. Gradvis har kontakterna med henne och de andra katterna blivit tätare. Nu bor hela banditligan på vinden och jag kan lyfta upp dem och klappa dem utan att behöva rusa direkt till kortisonförrådet.

Eftersom jag inte har gått igenom en hyposensibilisering mot katt och inte tar allergimedicin nu på vintern kan jag inte förklara hur denna allergi har försvunnit. Jag tycker mig dock ha märkt en skillnad sen vi slutade med mjölkprodukter, se mitt tidigare inlägg om laktosfria produkter. Tro mig, jag har experimenterat rätt friskt med olika dieter, provat att fasta, provat hälsokostpreparat med mera i hopp om att bli av med allergierna. Inget har påverkat allergierna utom att sluta med mjölkprodukter. Troligen är det kaseinet i mjölk som ställer till det.

Kontakten och umgänget med våra djur har gradvis blivit det centrala i mitt liv, det jag känner att det är det som ger mitt liv mening. Att jag har blivit av med min pälsdjursallergi är inte mindre än ett under. Undret i Annes Hus.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Djur, Hundar, Katter, Livet på landet och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Undret i Annes Hus: Att bli av med pälsdjursallergi

  1. Eftersom jag, Anna, inte har genomgått någon hyposensibilisering mot kattallergi är det bäst ni behåller Tottafaren hos er.

    I lördags när vi åkte buss mellan Kristianstad och Simris, var vi mäkta nervösa varje gång bussen stannade vid en hållplats. Skulle där ligga ett paket med en jamande katt och vänta på oss. 😉

  2. sofia skriver:

    hej Jag har på senare år blivit allergisk mot katt, kan även känna av hund, . Jag har även blivit allergisk mot gräs, pollen, nötter, en del frukt. Jag vill gärna bli vetrinär…tror du det finns någon möjlihget för mig att bli det om jag genomgår dennna behandling.

Kommentera

