Ingefärspäron

Jag förhåller mig till klassisk svensk matlagning ungefär som jag gör till Bibeln. Jag tycker att det tillhör allmänbildningen att känna till den och jag svär inte på att den är den enda sanningen.

Idag greps jag av en oemotståndlig lust efter en svensk klassiker, ingefärspäron och totade ihop denna samtida variant. Jag hade glömt hur gott det kunde vara, speciellt som vi åt den med Soyato som är baserad på kokos som gifter sig så behagligt med ingefära.

1 1/2 dl rör- eller ljust muscovadosocker
1/2 dl vatten
1 valnötsstor bit ingefära skuren i strimlor (alternativt riven)
6-8 Conferencepäron skalade och halverade
1 msk färskpressad citronsaft (1/2 citron)

  1. Koka upp socker, vatten, ingefära, låt koka i ett par minuter så att lagen blir lite simmig
  2. Lägg i päronhalvorna, koka upp igen, de ska inte koka sönder
  3. Häll i citronsaften, ta av spisen och låt stå och dra medan restan av middagen blir klar, kolla att päronen är täckta av lag så att de inte står och blir missfärgade

Servera med glass, vispad grädde eller vispad Soyatoo. Slurfa!

Anna gör en päronkaka med ingefära och farinsocker som också blir underbar.
Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Efterrätter, Recept. Bokmärk permalänken.

Kommentera

