Jag, en sölkorv?

 

 

 

 

 

Denna tröja bloggade jag om redan försommaren 2010. Då hade jag rotat runt bland gamla bortglömda stickningar och återsett den igen. Fick jag dåligt samvete? Nej då, inte det minsta! Stickningen är min hobby och dåligt samvete hör inte ihop med en hobby. Den halvfärdiga tröjan åkte i alla fall fram igen och hamnade någonstans i mitten av högen med pågående projekt (eller UFOs som de kallas på stickslang, dvs UnFinishedObjects). Och där blev den liggande…

Men så var det en mycket klok kvinna (EvaS) som fick en snilleblixt och drog igång 12under12under2011, en slags offentlig skampåle för söliga stickare som mej. Jag gick med bums, och lovade offentligt att göra klart min Skyggen-tröja innan januari månad var över. Och trots en allvarlig och långdragen omgång av influensan så är jag nu klar med detta gamla projekt. Jag har precis fäst den sista garnändan och lyckats få några bilder i det bleka januariljuset.

Skyggen är designad av Marianne Isager, garnet är Tvinni i två nyanser av orange samt naturvitt. De stora rutorna är stickade i näverkontteknik och jag lovar att den biten var jätterolig! De rätstickade ärmarna var däremot ganska trista att göra, och det var någonstans mellan den första och den andra ärmen som jag tröttnade för ganska många år sedan.

Nu ska jag fundera över vad jag ska göra klart under februari månad. Mönstertern kanske, en annan Marianne Isager-design? Jag behöver göra om nederkanten som är alldeles för löst stickad, sy maskinsömmar för ärmhål och halsringning samt sy i ärmarna och sticka halskanten. Inte särskilt mycket alltså.

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Garn, Stickning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Jag, en sölkorv?

  1. Ping: Stickas Danmarks-resa 2012! | Annes Hus

Kommentera

