När Björn fick en björk

Häromdagen stötte vi på Rolf och Björn i skogen. Den sedvanliga glädjeyran hos Tage och Tekla bröt ut. Rolf och Björn höll på att märka träd som ska gallras ut. Rolf passade på att fråga om de kunde ta ned en stor björk som hängde på sniskan in över hans mark.

Den där har varit ett bekymmer för mig. Den är (var) så stor att jag inte vågat ge mig på den själv och jag har inte kommit loss med att fixa hjälp med att ta ned den. Rolf frågade var de skulle lägga veden. Efter lite diskuterande fram och tillbaka frågade jag dem hur lång tid de skulle behöva för att ta ned den och såga upp den. Minst en timme.

Ok, ta veden som tack för hjälpen. Rolf tittade på Björn. Björn har bara uppvärmning med ved därhemma så han fick den.

Det är alltid trevligt att kunna ge bort något, speciellt till någon som behöver det. Och det är inte var dag man ger bort ett träd.

Nästa dag kom jag tillbaks med kameran. Träd nere, träd borta, träd på väg in i Björns vedklyv om den inte redan passerat. Därför blev det ingen bild.
Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Hundar, Livet på landet och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

