Insalata con spinaci e fagiolo

Jag går igenom en italiensk period i min matlagning just nu. Idag blev det sallad med rödlök, matvete, cannellinibönor, spenat och brödkrutonger. Den stora hemligheten med den här rätten är dressingen på olivolja, spenat och basilika.

1 dl mycket god olivolja
100 g färsk spenat
1 kruka basilika

1 liten rödlök skuren i små bitar
1 burk matvete (eller tillred 400 g)
1 burk cannellinibönor
100 g spenat
brödkrutonger (olivolja, vitlök)

  1. Mixa olivolja, spenat och basilika till en pasta, salta och peppra
  2. Blanda basilikapastan, rödlök, matvete och bönor i en salladsskål, låt stå och dra
  3. Blanda olivolja och 1 pressad vitlöksklyfta, häll över bröd skuret i tärningar, kör i ugnen på grill i ett par minuter, bränn inte vid vitlöken
  4. Skölj resten av spenaten och klipp i mindre bitar
  5. Blanda i spenat och brödkrutonger precis före servering, salta eventuellt med flingsalt

En expertpanel med medlemmar med ett luktsinne 50 gånger starkare än en människas (Tage och Tekla) har provsmakat basilikapastan blandat med matvete och bönor. De meddelade med glada skall att det hade varit i himlen och vänt.

Anna och Jens höll med.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Recept, Sallad och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Insalata con spinaci e fagiolo

  1. Jan vägrar kategoriskt att läsa dina ”receptinlägg”. Däremot kräver han att jag gör det och lagar rätterna så han kan äta. Recept ska lagas mat efter inte läsas är hans inställning. 😀

    Jag försöker så gott jag kan göra någon variant av maträtten. Här hos oss på den portugisiska landsbygden finns långt ifrån alla ingredienser som du använder, att få tag på 😦 Men eftersom jag är van att laga mat utan recept brukar jag få ihop något gott. Kort sagt jag använder dina recept mer som inspiration än att slaviskt följa dem.

  2. Anna skriver:

    Jag är mycket glad i mat och jag har ätit många goda saker – men jag vågar nog säga att den här salladen med spenat är något av det allra godaste jag någonsin ätit.

Kommentera

