Gul Borsjtj

Kan du inte laga något unikt? frågade Anna mig häromdagen. Vadå unikt? Jag gillar tradition. Efter lite spaning i kylskåpet kom jag på att jag hade gulbetor och morötter i blandade färger, bl.a. gula och det gav mig idén till att göra en gul borsjtj.

En borsjtj är ju helt enkelt en rotsakssoppa med rödbetor och vitkål. I min variant är det istället gulbetor och så har jag kryddat den med kummin som passar bra både till röd- och gulbetor och till vitkål. Tillbehöret med råriven morot med citronolivolja satte pricken över i. En fräsch och härlig soppa som skulle sitta som en smäck på påskbordet.

rapsolja (med smörsmak) eller olivolja
kummin, lagerblad
2 medelstora gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 potatisar
2-3 gula morötter
1 palsternacka
1 liten bit selleri
6 gulbetor
vitkål (c:a 250-300 g)
1 kapsel fond
1-1,25 liter vatten
1/2 citron

  1. Skär alla grönsaker i lagom stora bitar för att kunna ätas med sked, gulbetorna i minst bitar
  2. Värm rapsolja, kummin, lagerblad tillsammans till medelhög värme
  3. Stek grönsakerna, börja med lök och potatis, sedan vitlök och övriga rotgrönsaker, lägg i vitkålen sist
  4. Håll i fond och vatten, koka i minst 30 minuter tills grönsakerna är mjuka
  5. Häll saften av 1/2 citron i soppan, smaka av, salta och peppra
  6. Riv 2 lila morötter eller en extra gulbeta i en vacker skål, häll över citronolivolja
  7. Servera i vackra sopptallrikar, lägg rotsaksrivet och en klick soygurt (yoghurt, syrad grädde) överst

Klassiskt passar det att servera piroger till. Just idag var jag lite slö så jag fuskade med tortillas och stekte upp lite sojafärs med oregano, spiskummin, lök, vitlök och färsk chili. Det fungerade superbra med de andra smakerna.

I de blandade morötterna ingick de 2 lila. Tyvärr var de lika oranga på insidan som en holländsk fotbollssupporter är på utsidan så den förväntade färgeffekten uteblev. Tage och Tekla som har 50 gånger starkare smaksinne än en människa var dock helt överförtjusta och krävde backning.

Egentligen håller jag på traditionerna och då är det varken rapsolja, kummin eller citron i en borsjtj. Men nu kände jag för att göra efter eget huvud när jag ändå hade börjat göra utflykter från traditionen med gulbetor istället för rödbetor.
Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Recept, Soppor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

