Indie dyers: Yarnaddict

Handstickade halsdukar och sjalar kan man ha hur många som helst av. Jag tycker om att sticka mina av handfärgade garner i lite lyxigare kvaliteter. Om det bara går åt en härva eller två är det roligt att kunna unna sej något som inte finns överallt men ändå inte kostar en förmögenhet.

Jag köper gärna garn av så kallade ”indie dyers”. De stickar själv och har känsla för bra garner. Många av dom började färga hemma i köket som ett extraknäck eller för att dryga ut ekonomin när de blev arbetslösa, och sedan har verksamheten växt och växt – ibland till riktiga små familjeföretag. Men de fortsätter att färga för hand, bara några härvor av varje färg, och färgerna kan aldrig upprepas exakt. Garnerna är för det mesta av underbara kvaliteter med silke, alpacka eller kashmir som kan få den mest kräsna att vilja ta om.

Jag har fastnat för fem olika ”indie dyers” från Storbrittanien och ska presentera dom i en serie blogginlägg. Var och en har sin egen tydliga profil och jag tycker om dom alla.

Jag kan bara skriva utifrån egen erfarenhet, men jag lovar att jag aldrig varit besviken på något garn från någon av dom! Ibland har färgerna i verkligheten inte riktigt stämt med bilden på min monitor, men jag har alltid tyckt om det som landade i min brevlåda.

Om jag vill ha ett garn i snälla och nästan eteriska nyanser brukar jag hitta det hos Yarnaddict. Anni är från Norge men bor numera i Cornwall och hon är både ”färgare” och designer (hennes mönster är jätteläckra). Hon har ofta rabatter i sin web-butik, ibland rea, och går man med på hennes maillista så får man en rabattkod så gott som varje månad.

Anni färgar mest i lätta och ljusa akvarelltoner och har en förkärlek för olika rosa, lila och blålila toner. Jag tycker väldigt mycket om hennes garner för spetsstickning, särkilt de som innehåller silke. Royal Lace är min senaste favorit. Det är en exklusiv blandning av baby alpacka och silke som man kan sticka stora och fjäderlätta schalar av.

Royal Lace med alpacka är som sagt ett underbart garn för schalar, jag tycker också väldigt mycket om Dreamy Lace som innehåller ull/silke/cashmere samt det lite tjockare Ocean Silk. Ja, jag gillar alla hennes garner utom de med bambu i – jag tycker nästan att det känns lite syntetiskt (men jag vet massor av människor som tycker att just bambugarnerna är de allra bästa).

Ett av mina senaste projekt är en liten vårsjal, designad av Anni och stickad i strumpgarnet Fairytale. Strumpgarn? Ja, jag skulle då inte komma på tanken att stoppa ner strumpor av ull/silke/kashmir i mina lortiga vardagskängor. Så rara ärtor ska man bära så att de syns och så att man riktigt kan njuta av det fina materialet!

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Garn, Stickning och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

