Konsten att må bra

När jag tittade igenom några gamla blogginlägg fick jag intrycket att vi skriver väldigt mycket om våra djur. Skälet till detta är enkelt; de spelar en central roll i våra liv och är vår största källa till glädje.

För ett par år sedan arbetade jag som konsultsäljare. Jag tyckte verkligen om min arbetsuppgift och jag var ständigt frustrerad över att aldrig komma i mål med mina försök att etablera en affärsrelation med våra kunder. Så fort jag hade sålt in en konsult hittade vederbörande på något så att vi blev utslängda. Jag blev väldigt bra på att hantera människor som är arga. En kund skällde först ut mig och bjöd mig sedan lättad på lunch för att jag inte hade varit arg tillbaka vilket han hade fruktat.

För att fokusera om på de positiva aspekterna av livet började jag föra en må-bra-dagbok. Varje dag skrev jag upp vad som hade varit bäst med dagen. Vissa dagar satt det långt inne. Jag har flera anteckningar av typ; Det bästa med dagen var att komma hem till Anna och Tekla. Då hade resten av dagen inte varit bra och kvällen var riktig bra så då var det bättre att komma ihåg den.

Efter ett tag började jag se ett mönster, det var alltid promenaderna med Tekla, kundbesök, att äta gott och att träffa Anna och Tekla på kvällen som fick mig att må bra. Livet kokade ned till detta.

Nu finns dessutom Tage och vi har sällskap av Katt Muffin på många promenader. När vi går igenom skogen på morgnarna spanar vi efter rådjur och Ulrike (älgkon). På kvällarna äter vi gott i våra matskålar och myser tillsammans i soffan. Att må bra är inte svårare än så här.

Bilden föreställer vår springer spaniel Tage, djupt nedsjunken i vår säng njutande av solskenet genom fönstret. Han mådde nog väldigt bra när Anna tog fotot av honom.
Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Livet på landet och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Konsten att må bra

  1. Det gäller alltid att hitta balans! Vi tror att du har hittat den punkten Jens! Njut av livet!
    /Jan

Kommentera

