Försommarens ljuvligheter

Prästkragar

Visst är det vackert så här års?

En av våra rådjurshindar har fått sitt kid, det är uppe på benen. Vi såg ett par små, små öron sticka upp ur gräset häromdagen. Vi väntar med att ta ensillage tills kiden säkert kan gå iväg, det vill säga det får vänta tills efter Kiviks marknad. Då får vi också mer och mer ängsblommor för varje år som går eftersom de hinner fröa av sig.

Det är varmt för djuren. Viggo som är en vandrande Davy Crocket-mössa var ute och vände mitt på dagen idag, tittade klentroget på solen och rusade snabbt in igen. Tekla däremot låg i gräset och solade sig.

En annan sommartradition är tillbaka, nämligen Isas frånvaro. När det vackra vädret kommer tar hon en walkabout som kan vara upp till 2 veckor. Vi hoppas på regn och ett kärt återseende.

Själv avslutar jag mina luncher med vaniljglass och min hemkokta choklad-kola-sås gjord på Weiss kakaopulver. Det tycker jag att jag har gjort mig förtjänt av. Om jag inte har gjort mig förtjänt av det kommer jag säkert att göra något i framtiden och då kan jag lika gärna ta ut belöningen i förskott.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Djur, Hundar, Katter, Livet på landet, Vilda djur och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Försommarens ljuvligheter

  1. Helt klart ska du ta ut belöningen i förskott.
    Jag är uppfostrad med att ”Man får inte sjunga innan frukost och blir det tårar innan kvällen.” En ytterst viktig visdom var att man får inte ta ut glädjen i förskott. Jag har vänt på detta och har som princip att ta ut glädjen i förskott. Endast då kan jag vara riktigt säker på att få glädja mig. Skiter det sig beror det inte på min förskottsglädje och jag fick glädja mig ett tag.

    Nej – lev livet medans det går. Ta ut all njutning och glädje i förskott så att man inte riskerar att missa den. Vi kommer alla att vara döda en väldigt lång tid och då är det försent med belöningar och glädje.
    /Anna

Kommentera

