Väderomslag

Vi gick och höll tummarna för väderomslag och så kom det.

När regnmolnen börjar samla ihop sig till attack och de spensliga björkarna står och böjer sig på hygget då börjar också olika katter återvända till gården. Ta Isa till exempel.

Förra året avvek hon 27 juni och var borta i 2 veckor så länge vädret var bra. Detta året försvann hon 27 juni och kom tillbaka när det blev väderomslag. I år tog det bar 3 dagar för högtrycken att dra vidare, det tackar vi för.

Isa är en riktigt katt, hon skulle aldrig förnedra sig till att trava med på promenad eller att ligga och rulla sig på ens tangentbord. Häromdagen när jag snickrade i stallet dök hon upp, nyfiken på katters vis. Jag såg i ögonvrån hur hon satt och försökte klura ut vad skruvdragaren var för manick. Så fort jag tittade åt hennes håll vred hon på huvudet och ignorerade mig som om jag var något tunnare än luft.

Idag när jag, Tage och Tekla hade hämtat Anna vid bussen satt hon vid väggen till logen och väntade. Indignerad. Var har ni varit? Varför står ni inte här och öppnar dörren för mig? Jag behöver mat, vatten och något skönt ställe att sova på. Sätt fart.

Visst, visst, ingen är så välkommen som den förlorade som återvänder. Och nu önskar vi oss regn och blåst i ett par dagar så att alla flockmedlemmar sover hemma.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Djur, Katter, Livet på landet och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

