Aprikosmarmelad med kanel

Jag fick tag på färska aprikoser och bestämde mig för att koka ihop en marmelad. Aprikoser kan bli lite menlösa och behöver något för att jaga fart på dem, i detta fall saften av en halv citron och en stång kanel.

Det är otroligt hur något som bara tar 20 minuter att göra kan bli så gott. Jag desinficerar burkar med citronsyra och kokande vatten, det var så vi desinficerade maskiner på det medicintekniska företag där jag tidigare arbetade.

500 g färska aprikoser (6-8 st)
250 g syltsocker
saften av 1/2 citron
1 kanelstång (Ceylon)

  1. Skär aprikoserna i lagom små bitar
  2. Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull, koka upp, koka i 2-3 minuter, skumma av under tiden
  3. Häll upp på de desinficerade burkarna, torka av eventuellt rinn och tillslut snabbt

Med tanke på hur enkelt det är att koka sin egen marmelad och att resultatet blir åtminstone 5 gånger bättre än att gå och köpa en industriprodukt finns det ingen som helst anledning att inte göra sin egen.

Snälla Jan Hedh, läs inte detta recept, jag ber dig. Jag vet att jag är en skamlös syltfuskare som lagar med syltsocker och inte penslar kastrullen på insidan med kallt vatten. Min enda ursäkt är att det går så himla lätt och fort och att resultatet blir så bra.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Recept, Sylt, marmelad och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

