Dimma och andra typer av nederbörd

De senaste dagarna har det känts som om luften bestod mer av vatten än av luft. På kvällens promenad dröp luften av fukt. Vi brukar inte beklaga avsaknaden av sol, vi är ute så mycket ändå. Allt utomhusjobb blir lättare om man slipper att svettas i solen och vi slipper att ängslas för Teklas hjärta.

Carl-Eric Hagentoft har i sin bok Vandrande fukt, strålande värme några fina och typiska bilder från vår by där dimmans älvor dansar över ängarna och precis så ser det ut i kväll. Bilden ovan är från vår paddock. Någonstans i dimman betar rådjuren. Visst är vår plats på jorden vacker?

Redan nu är det dags att börja fundera på andra typer av nederbörd. Knut som är anställd som magiker på Lokalföreningen (han kan trolla liv i döda maskiner) tipsade mig idag om att snarast kontakta hans kollega Tord angående beställning av snöslunga. Jag fruktar detta samtal, dock inte på grund av Tord, det är en av de mest vänliga och hjälpsamma människor som finns. Men jag vet hur vår dialog kommer att sluta.

Först tittar vi igenom olika modeller på snöslungor. Jag börjar med att peka på en modell som jag tycker passar vår plånbok. Sedan påminner Tord mig om de geografiska förhållandena som råder på vår plats. Jag kommer då att erinra mig 6-timmars-grävandet på julafton 2010 när vi skulle skotta upp en gång i midjedjup snö de 60 metrarna upp till vägen. Min blick kommer att börja irra över broschyrsidorna. Tord kommer att harkla sig, peka på den näst dyraste modellen och klämma till med sitt slutargument som jag aldrig klarar att stå emot:

– Det där är en modell som är väldigt populär bland många lantbrukare i trakten.

Underförstått; De där andra små klena modellerna kanske duger åt sommargäster och fritidsboende.

Tilläggas skall att vi aldrig, jag upprepar aldrig, har blivit missnöjda med någon av Tords rekommendationer. De maskinerna går år efter år utan att trilskas, en massa kinesiskt skit som jag köpt har däremot brunnit upp efter tre gångers användning.

Nåväl, i princip har vi inget emot nederbörd utom när den lägger hinder i vägen för arbete eller hundpromenader och vissa typer som kvällens dimma kan vara riktigt vackra.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Livet på landet. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dimma och andra typer av nederbörd

  1. Men tänkt om det inte snöar på 10 år. Vad ska ni då ha snöslungan till. Finns det något alternativt användningsområde? Typ jordfräs 🙂
    /Anna

  2. Jens skriver:

    Jag har funderat i flera dagar på hur jag ska kunna svara enkelt och pedagogiskt. Det är helt enkelt så här, om det inte snöar på 10 år, ja då har man betalat syndapengar till vår Herre för att han och växthuseffekten ska se till att lösa snöproblemet. Jag betalar gärna x tusen kronor per år för att slippa skotta. Detta gäller vare sig snöslungan startas eller inte.

    Capiche?

Kommentera

